Ang inkoppling av Nibe F2026.
Förutsättningar: Mitt hus har en 750L ack-tank med solslinga i botten. Tanken har även 6kW elpatron, och den matas vintertid av en vattenmantlad braskamin. Så länge man eldar håller kaminen hela huset varmt utan att elpatronen går på. Varmvatten tillverkas med 2 kopparslingor i övre delen där det även finns en elpatron för att hålla varmvattnet på minst 60gr.
Jag använder inte längre solslingan, har gått över från solfångare till el-paneler.
Jag funderar på att skaffa LV-VP, t.ex. Nibe F2026, letar beg.
1. Kan F2026 leva sitt eget liv utan operatörspanel, (t.ex.SMO 10)?. Jag har ett eget styrsystem som sköter shuntar ut från ack-tank, elpatron m.m.
Min tanke är att bara starta och stoppa Nibe vid lämpliga tillfällen utifrån temperatur i tanken. Detta förutsätter att F2026 internt har alla nödvändiga skydd och övervakningar. Ett problem är väl att man kanske inte kan se felkoder och dylikt, eller har själva VP någon display, och inställningsmöjligheter? Har inte studerat manualer, tänkte att jag börjar här i forumet, så kanske man direkt får några vettiga kommentarer.
2. Skulle det vara smart att använda sol-slingan för att mata tanken, och köra vatten med glykol till VP för att slippa oroas för strömavbrott och frysning?
3. Jag tänker placera VP på "baksidan" av garaget, så ledningarna till / från VP ska passera genom garaget. Funderar på om det kan vara smart att låta returen från ack-tanken värme garaget? Dvs isolera framledning, men inte retur i garaget. Kanske till och med leda returen genom någon form av radiator. Med någon shunt som reglerar om vattnet ska gå genom radiatorn eller passera förbi utifrån värmebehov i garaget.
Har idag ett 500W element som står på vintertid (med termostat inställd på +5), och kompletterar med ytterligare 500W om det är kallt. För att hålla garaget frostfritt.
Kommentera gärna om jag tänker rätt eller fel....