0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det kan vara expansionskärlet som börjar bli dåligt om trycket plötsligt förändras mycket. Eventuellt går det att fylla på med luft i gummibälgen via däckventilen med en cykel- eller bilpump.
Fläktlager??
Är inte insatt så jag får försöka leta upp en sådan ventil. Vilket tryck ska det vara i så fall?Vilket tryck ska det
Anledningen till att det kanske låter bara på vinterhalvåret kan vara enkel men inte det första man tänker på; på vintern går kompressorn oftare mellan avfrostningarna. Under tiden utsetts hela fläkten inklusive lager (samt en massa annat) för omväxlande minus/plusgrader (-15/+25), det kan aldrig vara bra i längden och det kan vara en bidragande orsak till att det låter och att grejorna slits fortare än om dom utsätts för samma jämna temperatur
Låter precis som ett dåligt lager i fläkten, även om det är lite konstigt att det bara märkts under vinterhalvåret.Jag hade problem med ett lager för några år sedan, och det lät precis som på din bifogade fil. Det är väldigt enkelt att plocka ur fläkten, snurra och lyssna/känna efter ett skorrande ljud när man snurrar på fläkthjulet. Du kan ju även prova att ändra varvtalet på fläkten idrift, och se om ljudet ändras med den ändrade hastigheten.Min tråd ifrån 2019:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68988.0Trasiga bussningar till kompressorn fick jag utbytt på garanti när pumpen var några år gammal, men det lät inte alls sådär. Det var ett jättehögt knackande, som en odämpad moped eller nått!