Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud frÃ¥n Nibe F750  (läst 1682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missljud från Nibe F750
« skrivet: 20 augusti 2022, 09:47:43 »
Hej!
Har en Nibe F750 som är 11 år gammal och sitter i en villa på 185 m2 i södra Sverige.
Under de senaste två vintrarna har den under perioder avgett ett väldigt högt och jobbigt ljud som hörs i hela huset trots stängd dörr till rummet där pumpen står (ljudfil infogad).
Undrar om det går att avgöra genom att lyssna på den inspelningen jag gjorde i vintras, vad det kan vara som orsakar detta?

Har läst på forumet att vissa bussningar kan torka ut och ge missljud så kanske beror det på det, men skulle det kunna vara något annat som håller på att ge sig och behöver bytas ut (??).

Skulle även kunna tillägga att trycket i systemet varierar mycket. Under vintern då jag försökte hålla koll fick jag ofta fylla på och öka trycket från ibland under 0,5 bar. Nu vid en varm sommardag, efter att inte ha kollat på länge, var trycket uppe i 2 bar och jag fick istället lätta på trycket. Förstår att trycket kan skifta med temperaturen men ska det inte självreglera bättre än så?
Tycker även det ser ut som om elförbrukningen ökat markant men väldigt svårt att avgöra med skiftande temperaturer.
Förmodar att varierande tryck inte har samband med missljudet och kanske skulle vara i en separat tråd men tänkte det kunde nämnas i alla fall.

Tack på förhand för tips och information!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2022, 11:09:03 »
Det kan vara expansionskärlet som börjar bli dåligt om trycket plötsligt förändras mycket. Eventuellt går det att fylla på med luft i gummibälgen via däckventilen med en cykel- eller bilpump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2022, 13:29:09 »
Fläktlager??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2022, 22:38:22 »
Det kan vara expansionskärlet som börjar bli dåligt om trycket plötsligt förändras mycket. Eventuellt går det att fylla på med luft i gummibälgen via däckventilen med en cykel- eller bilpump.

Är inte insatt så jag får försöka leta upp en sådan ventil. Vilket tryck ska det vara i så fall?
Vilket tryck ska det

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2022, 22:41:54 »
Fläktlager??

Pumpen låter bara på det viset under kalla månader. Om det hade varit fläktlager skulle det rimligen dyka upp vid andra tillfällen under året också.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2022, 10:16:38 »
Är inte insatt så jag får försöka leta upp en sådan ventil. Vilket tryck ska det vara i så fall?
Vilket tryck ska det

Fötrycket ska vara 0,5 bar i bälgen med tomt kärl. Man kan hålla säkerhetsventilen öppen och pumpa samtidigt till 0,5 bar på pumpmätaren så blir det ungefärligt rätt. Du måste alltså ha en pump med tryckmätare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2022, 11:32:52 »
Låter precis som ett dåligt lager i fläkten, även om det är lite konstigt att det bara märkts under vinterhalvåret.
Jag hade problem med ett lager för några år sedan, och det lät precis som på din bifogade fil.

Det är väldigt enkelt att plocka ur fläkten, snurra och lyssna/känna efter ett skorrande ljud när man snurrar på fläkthjulet. Du kan ju även prova att ändra varvtalet på fläkten idrift, och se om ljudet ändras med den ändrade hastigheten.


Min tråd ifrån 2019:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68988.0


Trasiga bussningar till kompressorn fick jag utbytt på garanti när pumpen var några år gammal, men det lät inte alls sådär. Det var ett jättehögt knackande, som en odämpad moped eller nått!
« Senast ändrad: 21 augusti 2022, 11:36:01 av Rixmupp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2022, 13:30:42 »
Anledningen till att det kanske låter bara på vinterhalvåret kan vara enkel men inte det första man tänker på; på vintern går kompressorn oftare mellan avfrostningarna. Under tiden utsetts hela fläkten inklusive lager (samt en massa annat) för omväxlande minus/plusgrader (-15/+25), det kan aldrig vara bra i längden och det kan vara en bidragande orsak till att det låter och att grejorna slits fortare än om dom utsätts för samma jämna temperatur
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2022, 17:44:37 »
Anledningen till att det kanske låter bara på vinterhalvåret kan vara enkel men inte det första man tänker på; på vintern går kompressorn oftare mellan avfrostningarna. Under tiden utsetts hela fläkten inklusive lager (samt en massa annat) för omväxlande minus/plusgrader (-15/+25), det kan aldrig vara bra i längden och det kan vara en bidragande orsak till att det låter och att grejorna slits fortare än om dom utsätts för samma jämna temperatur

Tack, intressant teori - tycker att det låter fullt möjligt att det kan vara så.
Åker väl på att byta fläktlager för att verkligen ta reda på om det är det. Så länge det är konstant varmt verkar det inte uppkomma, även om jag kör fläkten på 100%.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2022, 18:00:44 »
Låter precis som ett dåligt lager i fläkten, även om det är lite konstigt att det bara märkts under vinterhalvåret.
Jag hade problem med ett lager för några år sedan, och det lät precis som på din bifogade fil.

Det är väldigt enkelt att plocka ur fläkten, snurra och lyssna/känna efter ett skorrande ljud när man snurrar på fläkthjulet. Du kan ju även prova att ändra varvtalet på fläkten idrift, och se om ljudet ändras med den ändrade hastigheten.


Min tråd ifrån 2019:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68988.0


Trasiga bussningar till kompressorn fick jag utbytt på garanti när pumpen var några år gammal, men det lät inte alls sådär. Det var ett jättehögt knackande, som en odämpad moped eller nått!


Tack för värdefull info! Själv tyckte jag också att det lät som om det vore något lager men förstod inte varför det inte var mer konsekvent i så fall. Men det kan ju vara så att kyla och växling mellan värme/kyla har stor påverkan såsom "krambriw" förklarar.
Har testat att köra fläkten på olika hastigheter men nu under den varmare perioden lyckas jag inte återskapa det. Kanske kommer det då heller inte höras även om fläkten plockades bort. Förstår att det ändå kunde vara värt ett försök men vet inte om jag vill ge mig på det själv.
Jättebra att veta frÃ¥n nÃ¥gon som fÃ¥tt erfara ljudet av bÃ¥de dÃ¥liga bussningar och dÃ¥ligt fläktlager, att det lÃ¥ter precis som det ena och inte som det andra :) 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2022, 05:43:43 »
Lättaste sättet att kolla fläktlagren är att ta ut fläkten och snurra den när du håller den i handen. Det hörs direkt om lagret är dåligt, På ett fräscht lager hör du mer eller mindre ingenting

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud från Nibe F750
« Svar #11 skrivet: 19 september 2022, 07:44:23 »
Hej,
Jag har nu haft möjlighet att undersöka fläkten och mycket riktigt märks det att ljudet kommer från denna. Den snurrar inte heller lika lätt som den ska.
Har även kontaktat Nibe och det visade sig att det inte går att köpa endast motor utan man måste köpa hela enheten som motorn är monterad i. Känns som ett väldigt slöseri med resurser och blir såklart väldigt mycket dyrare. 6490kr skulle den kosta att köpa från Nibe och det verkar som om att det endast är de säljer den!
Tar emot att beställa med det priset och eftersom den bara har levt illa vid perioder under vinterhalvåret så blir det nog att jag håller tummarna och hoppas på att det inte blir så illa denna vintern :)

Tack till alla er som hjälpt till så att jag kunnat konstatera vad som är felet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!