Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med ECS 41  (läst 1216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ristofari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med ECS 41
« skrivet: 20 augusti 2022, 00:23:00 »
Hej

Jag har en F1255 sedan några år tillbaka.
När pumpen installerades monterade jag även tillbehöret ECS 41 (cirkpump och shuntventil) för att kunna koppla in garaget som ”Värmesystem 2” via kulvert. Nu har äntligen dagen kommit då garaget är färdigt!

Glad i hågen kopplade jag in det sista på elen och driftsatte systemet, och här börjar min problem.

Det verkar som att pumpen endast reglerar framledningstemp baserat på börvärdet i värmesystem 1 (huset) och skiter i börvärdet på värmesystem 2 (garaget) Dvs en fin dag med sol (stora fönster på huset) eller om jag eldar i kaminen, så kan beräknad framledningstemp bli 40’C på garaget men 20’C på huset. Shunt och cirkpump till garage går på max/fullt öppen. Men framledningstempen från pumpen blir bara 20’C. Tittar man i loggen för gradminuterna ser det också knasigt ut. Ser ut ut som en såg, dvs huset (1) höjer och garaget (2) sänker, så pumpen (GM) tar hänsyn till kurvan för garaget, men reglerar bara efter system 1

Jag har även testat att avvaktivera rumstempgivare och anpassat kurvorna, men det blir samma problem, dvs system 1 bestämmer.
Eller rättare sagt om system 1 inte har något behov, blir det inget till system 2.

Har jag missat någon inställning eller har jag fel prylar? Enligt rörfirman jag köpte pump och delar av, är det prylar

Jag har lustläst alla manualer men tyvärr är de lite vaga på just den här punkten. Det kan vara så att man inte ska använda ECS 41 till olika byggnader utan endast om man mixat radiator och golvvärme, men jag förstår egentligen inte vad det har med saken att göra. Jag skulle fått samma problem om värmekrets2, tex varit golvvärme i en källare eller bottenvåning. Och vad är vitsen med möjlighet till olika kurvor och börvärde, om det ändå inte spelar någon roll?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med ECS 41
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2022, 08:37:12 »
Om det inte finns någon shunt för värmesystemet i huset, vilket det inte brukar, så måste värmepumpen hela tiden styras av värmebehovet där. Extra värmesystem med egen shunt kan inte begära högre framledningstemperatur än systemet utan shunt för då blir det för varmt där.

Om det är så att huset alltid har lägre behov än garaget så bör du koppla om så att huset kopplas in på shunten istället. Det blir dock problem när du ändrar dig och vill sänka värmen i vinter i garaget för att spara el..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Ristofari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ECS 41
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2022, 12:47:59 »
Jo jag misstänker att det är så man resonerat på nibe. Men samtidigt minskar flödet till huset när shunten till garaget öppnas, så varför inte låta kalkylerad framledningstemp få vara med och styra VP, dvs det system som har högst framledningstemp är vad som används för reglering. Om garagets kalkylerade framledning blir lägre än huset stänger shunten. Som det fungerar nu, är jag rädd att regleringen kan bli lite skakig till vintern. Det ända som ecs 40 klarar av är att ”snylta” på värmen till huset. Men utan att kunna begära mer av pumpen. Man kan ju kanske kompensera för det i kurvan, men på bekostnad av sämre reglering eller att jag måste börja använda rumstermostater för att begränsa flödet över individuella slingor, vilket jag hittills inte behövt.

Känns lite som att man skulle haft något annat tillbehörspaket i stället. Ecs 41 verkar ju tyvärr inte vara rätt metod om man ska köra två system på samma pump, och reglera dessa separat.

Normalt sett kommer ju garaget att ha lägre temp än huset, men oroar mig för vad som kommer hända kring ”nollan”, huset är välisolerat, vi har FTX, det är många som bor i det, så oftast behövs ingen tillskottsvärme då. Det samma gäller tyvärr inte garaget.

Vad skulle man ha använt i stället i så fall?
Eller blir det till att bygga något eget?

Har även funderat på att aktivera smart termostat via ifttt, jag skulle då kunna använda funktinen för ”smarta termostater” och låta garagets termostat påverka husets.. känns lite fånigt och omständigt, då NIBE egentligen skulle kunnat göra samma sak, dvs låta termostaterna sammarbeta och ha en inställning för påverkansgrad.

Lägger med en systembild, där jag aktiverat rumstempgivarna och höjt garaget till 30’c
(Lite humor i systembilden, men det är väll ok att vara lite barnslig  8)
« Senast ändrad: 20 augusti 2022, 17:21:36 av Ristofari »

Utloggad Johnlennonx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ECS 41
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2022, 10:13:31 »
Du har helt rätt i att det klimatsystem 2 gör är att "snylta" på klimatsystem 1.
Vad som gäller står ganska tydligt i installatörshandboken, "Vid anslutning av extra klimatsystem måste de kopplas så att de har lägre arbetstemperatur än klimatsystem 1".

Var du tänker fel är att du behöver kompensera snyltandet genom att ställa om kurvor och liknande. Tar klimatsystem 2 energi så påverkar det gradminuterna för klimatsystem 1 och värmepumpen kommer kompensera denna stöld utan att några ändringar behöver göras. Så länge behovet är störst i klimat 1 kommer båda systemen att hållas på rätt nivå.

Det du behöver reda ut är som 944_driver sa vilket system som kommer att ha högst beräknad framledning och sen shunta till det andra systemet därifrån.

Din lösning med IFTTT låter bara som att du kommer höja temperaturen i huset onödigt mycket för att få varmt i garaget.



Utloggad Ristofari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ECS 41
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2022, 00:10:12 »
Tack för kloka inlägg. Jo jag läste manualerna innan köp och installation, och såg då texten om att varmaste systemet ska vara system 1, men jag tänkte nog att det bara handlade om inställd max-temp dvs radiator på 1 och golvvärme på 2 i händelse av att man blandat. Men inte att man blev begränsad i regleringen i övrigt.

Bor i norra Sverige, och det har nu varit några nätter då pumpen startat. Verkar ju i alla fall fungera hyggligt även om det inte blivit tillfälle att göra några justeringar ännu.

Att system 2 i bland begär högre framledningstemp än system 1, borde inte vara någon anledning för pumpen att bli begränsad av system 1. Om tvåans cirkpump och shunt öppnar fullt, avstannar/minskar cirkulationen i system 1. Så man behöver inte höja tempen på system 1 bara för att system 2 begär en högre framledningstemp. Man skulle nästan kunna jämföra det med att shunta mellan systemen.

Vad jag egentligen var ute efter, var att höra om jag missat någon inställning, eller är det helt fel att använda ecs40/41 för att mata två golvvärmesystem placerade i olika byggnadsdelar.

Har jag installerat rätt prylar för jobbet?
Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 00:30:39 av Ristofari »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Problem med ECS 41
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2022, 09:20:37 »
Jag håller inte med om att börvärde i huset skulle bli 20 grader bara för du punkteldar i en kamin, de avlägsna rummen behöver ändå ha värme. Mindre korrigering från rumsgivare bara. Efter korrigering bör det temperaturen ändå överstiga garagets behov i verkligheten. Jag tänker att det blir max 5 grader korrigering.

Framledningstemperaturen bör vara ganska låg i garaget dels pga sällan man kör fulltemp i ett garage. Har du golvvärme eller fläktkonvektor/er så kommer inte framledningen bli så hög heller. Fylla garageväggarna med gamla högtempradiatorer, då blir garaget opraktiskt när man inte kan ställa hyllor överallt.

Lite svaj i garaget tror jag blir försumbart när du kört systemet ett tag, redan som det är. Börvärde 40 idag är orealistiskt krav rent långsiktigt, även om du förstås vill gasa på och se vad som händer idag.
Öka minsta framledning klimatsystem 1 till 40 under din provkörning.
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 09:24:33 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ristofari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ECS 41
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2022, 23:39:39 »
Tack för tipsen HBerggren!
Jag kör golvvärme i garaget och huset, så maxtempen ställd på 40 i bägge systemen. Anledning till att beräknad temp blev 40 på system2 i skärmklippet, är för att jag aktiverade rumstempreglering och ställde upp önskad rumstemp på garaget,. Gjorde det mest för att se vad som händer och testa hur pumpen reglerar. Jag hade nog räknat med att gradminuterna skulle tickat upp till mitt startvärde, men blev aningens förvånad då inget hände. I normalfallet kommer jag troligen köra garaget på lägre temp än huset, och även om det inte är lika bra isolerat som huset kommer det troligen fungera hyfsat. Men hade ju varit trevligt om pumpen haft en inställning av påverkansgrad på system 2 så att systemen kunnat samreglera. Tänkte först att jag missat någon inställning, men tyvärr är det nog så att system1 blir styrande och system2 får hänga med. Skulle ju naturligtvis funkat bättre om jag haft en ackumulator tank, men tyvärr har jag inte det (förutom 30m3 betong 😉).

Angående kaminen så värmer den hela huset fint. Är centralt placerad också tror jag att ventilationen (ftx) gör ett fint jobb med att flytta värmen till alla rum. Eldar jag blir tilluften sällan under 18grader, även när det är riktigt kallt ute!
Och kaminen håller värmen hela natten om man gör en brasa på kvällen.

Vet att man normalt inte ska ha rumstempgivarna aktiverade om golvvärme, men har gjort lite tester med och utan och tycker nog att jag får jämnare temp och sparar en del på att ha dom påslagna (kör påverkansfaktor 3), blir kanske till att sluta med det nu?

Jag är fortfarande nyfiken på om någon annan använt ecs41 på samma sätt som mig?
« Senast ändrad: 02 september 2022, 18:25:21 av Ristofari »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!