0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Normalt så går inte trycket upp så snabbt när man pumpar in luft om det är helt, så jag gissar at membranet är trasigt.Använder du en cykelpump?Du kollar väl trycket i värmesystemet?
Jag tror att denna kabel sitter på högtryckspressostaten, det kan då bli ganska varmt och denna värme leds till sladden.I så fall är det nog inget onormalt.
Initialt behövs säkert lite högre tryck om det är helt tomt på luft och gummit ligger mot plåtkärlet.
Håll säkerhetsventilen öppen medan du pumpar. Alternativt, vissa modeller kan man vrida upp till max innan den klickar och köra in en insexbits som håller den öppen. Cirka 4 mm bits.Ställ upp pumpen högt, går allt som det ska sker pumpprocessen inte förhastat alls, ett förlopp på en minut kanske.
Jag tror det är dags att beställa nytt kärl.
Jag provade en gång till att fylla som HBerggren föreslog, och efter ett tag så går faktiskt trycket upp och det gick på 1-2 minuters försiktig fyllning att få förtrycket till 0,7 bar. Jag tycker fortfarande att jag hör ett svagt läckande från ventilen dock. Samtidigt funderar jag på om det inte är rätt alldeles oavsett att få ett nytt kärl installerat - det känns inte som om kärlet är pålitligt längre iom att gummit suttit fast såpass hårt och att kärlet ändå är 10 år.
Förresten, jag noterade nu när jag fyllde med säkerhetsventilen öppen att jag kan "ställa upp" säkerhetsventilen i ett halvöppet läge utan att den går tillbaka igen (dvs utan att behöva lägga ett bits emellan). Det känns inte helt som förväntat beteende heller. Om jag ändå ser till att få kärlet utbytt kanske jag bör få säkerhetsventilen bytt samtidigt när systemet ändå är ur drift?