Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning  (läst 1499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andhen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ett tag haft problem med att systemet går mycket upp och ner i tryck, där det i vissa fall går ner nästan till noll. Detta fick mig att misstänka expansionskärlet, och när jag testade så var det inget tryck på luftsidan men det kom å andra sidan inte ut något vatten heller.

Jag hoppades på en enkel "töm systemet, fyll på luft i expansionkärlet och fyll systemet igen", men det blev krångligare än så. Det hela har nu landat i två frågor för mig.

1. Själva påfyllningen av expansionskärlet.

Jag verkar ha en standardinstallation med 18-literskärlet CTC normalt använder. Expansionskärlet är anslutet till det isolerade röret som går närmast tanken, och som jag gissar används när man laddar enbart den övre delen av tanken för varmvatten.

Mitt första försök att tömma systemet var att stänga av pannan, stänga av ventilerna på rören till/från radiatorerna, öppna shunten manuellt till max och sedan släppa ut vatten med säkerhetsventilen. Men när jag, efter att det slutat komma vatten, försökte fylla på luft i expansionskärlet så går trycket från noll till mer än 1 bar på en halv sekund vilket säger mig att expansionskärlet fortfarande är fullt med vatten.

Nästa försök var att öppna ventilerna till radiatorerna, öppna luftningen på en radiator på övervåningen och tömma igen med säkerhetsventilen. Samma resultat.

Därefter provade jag att försöka få ner volymen i tanken genom att dra slut på varmvattnet. Även efter detta gick trycket vid pumpning upp till mer än 1 bar på nolltid.

Första funderingen blir därför: Måste jag använda tappventilen i botten på pannan för att tömma systemet tillräckligt så att jag kan fylla på expansionskärlet? Eller är det helt enkelt så att mitt expansionskärl är trasigt på något sätt och behöver bytas helt?

2. En suspekt anslutning vid kompressordelen

När jag öppnade nedre delen av pannan idag för att tappa ut vatten, så noterade jag att en slang/kabel(?) har legat emot isoleringen på insidan skyddsplåten och smält denna. Är det här ett problem? Om man tittar på hur röret den ansluter till sitter så kan man nästan misstänka att det här är normalt. Är det så här det ska vara?


Utloggad andhen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2022, 21:48:08 »
Efter att ha tömt pannan (delvis) med avtappningsventilen i botten så är expansionskärlet uppenbart tomt (hörs om man knackar på kärlet). Däremot går det fortfarande inte att fylla på luft, utan trycket går från 0 till 1-2 bar så fort man startar luftpumpen. Skumt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2022, 08:10:21 »
Som jag tolkar felsöknings- och åtgärdsbeskrivningen så har du aldrig lyckats få någonting att passera luftventilen på expansionskärlet i någon riktning. Kan det vara så enkelt att den är trasig och/eller igensatt?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2022, 09:53:47 »
Normalt så går inte trycket upp så snabbt när man pumpar in luft om det är helt, så jag gissar at membranet är trasigt.
Använder du en cykelpump?
Du kollar väl trycket i värmesystemet?
De händer att om kärlet är tomt på luft att membranet klistrar fast mot plåten och då är det svårt att få in luft...

Jag tror att denna kabel sitter på högtryckspressostaten, det kan då bli ganska varmt och denna värme leds till sladden.
I så fall är det nog inget onormalt.
« Senast ändrad: 19 augusti 2022, 10:00:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andhen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2022, 10:13:57 »
Normalt så går inte trycket upp så snabbt när man pumpar in luft om det är helt, så jag gissar at membranet är trasigt.
Använder du en cykelpump?
Du kollar väl trycket i värmesystemet?

Jag använder en Makita DMP181 när jag pumpar, och kollar trycket på den. Det normala sättet man pumpar med den är att ställa in önskat tryck (0,7 bar i mitt fall) och så stänger den av automatiskt när den når det trycket, men i det här fallet stänger den av direkt (under 1 sekund).

Trycket i värmesystemet är förstås noll, eftersom jag tömt ur en påtaglig del av pannan, plus att jag hade öppen luftningsventil på ett par radiatorer när jag pumpade.

Om membranet är trasigt och läcker igenom borde väl trycket knappt gå upp alls, iom att systemet är öppet på andra sidan membranet?

Så jag funderar på om det är som Capt.M skriver att ventilen är trasig eller igensatt? Hur vet man vilken storlek det är på ventilkärnan, så att jag kan ordna en ersättare att prova med?

Citera
Jag tror att denna kabel sitter på högtryckspressostaten, det kan då bli ganska varmt och denna värme leds till sladden.
I så fall är det nog inget onormalt.

Gott så! Då slipper jag oroa mig över det. (Man kan se att det finns två märken på isoleringen, och gissningsvis är det andra märket från hur sladden låg förra gången innan jag fick givarna bytta.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2022, 11:12:33 »
Jag använder en cykelpump när jag reglerar trycket så har man koll.
Initialt behövs säkert lite högre tryck om det är helt tomt på luft och gummit ligger mot plåtkärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2022, 13:03:57 »
Håll säkerhetsventilen öppen medan du pumpar. Alternativt, vissa modeller kan man vrida upp till max innan den klickar och köra in en insexbits som håller den öppen. Cirka 4 mm bits.
Ställ upp pumpen högt, går allt som det ska sker pumpprocessen inte förhastat alls, ett förlopp på en minut kanske.

Kabeln är missfärgad av ljuddämpningen, en kemiskt instabil förening bara. Bra att gå till botten med något som ser konstigt ut, men detta är inget att oroa sig över.
« Senast ändrad: 19 augusti 2022, 13:05:47 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad andhen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2022, 14:43:02 »
Initialt behövs säkert lite högre tryck om det är helt tomt på luft och gummit ligger mot plåtkärlet.
Håll säkerhetsventilen öppen medan du pumpar. Alternativt, vissa modeller kan man vrida upp till max innan den klickar och köra in en insexbits som håller den öppen. Cirka 4 mm bits.
Ställ upp pumpen högt, går allt som det ska sker pumpprocessen inte förhastat alls, ett förlopp på en minut kanske.

Jag bytte till cykelpumpen (sån som står på backen när man pumpar) och följde den här instruktionen. Samma problem kvarstod - efter två-tre pumptag var trycket ca 2,5-3 bar enligt cykelpumpen, och fortsatt pumpande hade ingen effekt utom att luft läckte tillbaka ut genom pumpen som det brukar göra litegrann.

För att utesluta att det var ventilen som var orsaken så skruvade jag ur ventilkärnan helt och återupprepade med cykelpumpen med exakt samma resultat.

I det här läget antar jag att problemet är att gummit ligger fast mot plåtkärlet som Carl N sa och att gummit sitter relativt hårt där.

Eftersom det ändå inte gick att lösa med cykelpumpen så valde jag att istället gå över till Makita-pumpen, först på 2,5 bars max (samma resultat som innan) och sedan 3 bars max. (Jag låter inte pumpen köra någon lång stund, utan i princip trycka in avtryckaren och sedan släppa igen.) När jag provar på 3 bars max så går den först upp till drygt 3 bar, det hörs ett ljud från expansionskärlet och sedan går trycket ner till 0. Jag provar lite till och hör då gurglande från säkerhetsventilens ledning.

Här tänker jag att jag är ett av två lägen:
1. Gummit har lossnat och "allt är bra".
2. Gummit sitter fortfarande fast, men har nu en läcka i sig.

Jag sätter tillbaka ventilen och provar att fylla på med Makitan. Nu är trycket noll hela tiden, men det kommer vatten ur säkerhetsventilens avlopp när jag pumpar. Borde inte trycket efter ett tag öka till åtminstone någon tiondels bar? När jag skruvar loss pumpen hör jag ett svagt pysande ljud ut från ventilen.

Således misstänker jag att det är fall två - gummit har nu en läcka och kärlet är därmed trasigt, men å andra sidan hade det nog inte gått att rädda ändå mtp att det överhuvudtaget inte gick att få loss gummit med en cykelpump. Är det här en rimlig gissning, eller finns det något sätt att veta säkert? Och om det till äventyrs skulle vara så att gummit faktiskt har lossnat korrekt - kan jag lita på att det håller för normal användning då? (Kärlet är strax över tio år gammalt.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2022, 14:54:53 »
Jag tror det är dags att beställa nytt kärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andhen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2022, 15:15:49 »
Jag tror det är dags att beställa nytt kärl.

Jag provade en gång till att fylla som HBerggren föreslog, och efter ett tag så går faktiskt trycket upp och det gick på 1-2 minuters försiktig fyllning att få förtrycket till 0,7 bar. Jag tycker fortfarande att jag hör ett svagt läckande från ventilen dock. Samtidigt funderar jag på om det inte är rätt alldeles oavsett att få ett nytt kärl installerat - det känns inte som om kärlet är pålitligt längre iom att gummit suttit fast såpass hårt och att kärlet ändå är 10 år.

Förresten, jag noterade nu när jag fyllde med säkerhetsventilen öppen att jag kan "ställa upp" säkerhetsventilen i ett halvöppet läge utan att den går tillbaka igen (dvs utan att behöva lägga ett bits emellan). Det känns inte helt som förväntat beteende heller. Om jag ändå ser till att få kärlet utbytt kanske jag bör få säkerhetsventilen bytt samtidigt när systemet ändå är ur drift?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2022, 08:50:12 »
Jag provade en gång till att fylla som HBerggren föreslog, och efter ett tag så går faktiskt trycket upp och det gick på 1-2 minuters försiktig fyllning att få förtrycket till 0,7 bar. Jag tycker fortfarande att jag hör ett svagt läckande från ventilen dock. Samtidigt funderar jag på om det inte är rätt alldeles oavsett att få ett nytt kärl installerat - det känns inte som om kärlet är pålitligt längre iom att gummit suttit fast såpass hårt och att kärlet ändå är 10 år.

Jo det känns inte helt pålitligt

Citera
Förresten, jag noterade nu när jag fyllde med säkerhetsventilen öppen att jag kan "ställa upp" säkerhetsventilen i ett halvöppet läge utan att den går tillbaka igen (dvs utan att behöva lägga ett bits emellan). Det känns inte helt som förväntat beteende heller. Om jag ändå ser till att få kärlet utbytt kanske jag bör få säkerhetsventilen bytt samtidigt när systemet ändå är ur drift?

Detta är normalt för en säkerhetsventil, de jag har brukar gå att ställa upp i öppet läge om man lyckas ställa ratten i exakt rätt läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Expansionskärl på EcoHeat 308 och en suspekt anslutning
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2022, 19:46:42 »
Ibland går det få säkerhetsventilen att stå öppen, vissa är gjorda för att det ska. Men inget att oroa dig över oavsett. Det vanligaste felet med en säkerhetsventil är att den aldrig slutar småläcka, gör den inte det så är allt bra.

Kan vara bra att byta ett så misskött kärl.

Var kommer ljudet ifrån, själva ventilen så kan du byta insatsen. Jag har två likadana sådana kärl, båda fungerar och är över 20 år gamla. Dock är de monterade i annan rotation som ger bättre hållbarhet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!