Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dragning av rör, vilket fall pÃ¥ dräneringsslang behövs?  (läst 657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har tänkt montera en Julapump (förfylld/snabbkoppling) som backup (har BVP som är till åren och trasslade lite förra vintern) och för att kunna stödja med lite extra värme när elen är billig (har timpris, så kan jag stödja BVP under de billigaste timmarna så kommer jag nog denna vinter tjäna på det, jag TROR inte BVP orkar ta igen om jag stänger av tillskott och drar ned tempen mellan 07.00-23.00, men med kaminen och en LVP som får gå på natten så tror jag det kommer funka...

Tvåplanshus, kamin som jag kan elda i är på övervåningen. Jag tänker elda de dagar jag jobbar hemma. Annars tänker jag att värmen sipprar upp så det är lagom när man ska sova (vill inte ha för varmt uppe).

Jag bedömer bästa platsen för spridning på nedervåning, utseendemässigt och ljudstörningsmässigt är i hallen. Jag har ca 3m i takhöjd, så att ha den ovanför dörren bör inte vara ett problem?

Jag får dock en ganska lång dragning, där en stor del är horisontell. Frågan är vilken lutning jag ska ha på den horisontella delen för att dränering inte ska bli ett problem? Jag kommer behöva gå igenom två väggar, då jag har en kallfarstu (tidigare glasveranda som tyvärr byggts igen), tänkte nog ta hjälp av Julas partner Inselo att koppla in, men de hade två val, komplett installation och driftsättning. Jag tänkte gå på senare då jag inte alls uppfyller villkoren genom att jag har två väggar som jag måste ta hål i och på utsidan har (tyvärr igen) tidigare ägare tilläggsisolerat på ett lite dumt sätt, så håltagningen innebär jag måste lyfta bort ett par panelbrädor. Vill med det göra klart all håltagning och helst "lägga i" rören i kanalsystemet.

Inte perfekt bild, men kanske bra nog för att få några tips, framförallt om det överhuvudtaget funkar (vill ju inte ha en sned synlig dragning mitt på väggen) eller om det finns nåt annat jag borde tänka på.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 324
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!