0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag minns rätt och min källa hade rätt så finns det inget mögel som undersökts i labmiljö som kan överleva 124 grader. Dvs om du kör den i en tryckkokare (autoklav) så ska det vara dött. Om plasten överlever är en annan sak.Men jag hade försökt få tak i nytt fläkthjul i första hand.Boracol för inomhusbruk borde fungera.70-75% alkohol ska man nog inte glömma bort. 96% är sämre på förstöra cellväggar än 70%. Men hur bra det är mot just mot mögel vet jag inte. Men "ändamålsgodkända lab" använder bara det för att rutinstäda och preppa inför nya odlingar på bänkytor etc, så det bör ju ha nån effekt på annat än bakterier.
Den här frågan har varit upp tidigare, och då ifrågasattes om det verkligen är mögel, troligen är det bara damm som fastnat på fläkthjulet, och oavsett vad det är så borde det lösas och och lossna om det för ligga i blöt tillräckligt länge.Kan jag tycka.Sen kanske man aldrig får ett gammalt fläkthjul som nytt igen, men det är ju en annan fråga.Mycket kan nog alltså bero på vilka krav du har på rengöringen.Om det bara syns när det torkar så kan det kanske vara oxid, om fläkthjulet är av aluminium, eller, om det är av plast, helt enkelt ett tecken på en viss "nedbrytning" av ytan på plasten.
Tänk på att det kan sitta små balanseringsvikter på dom små vingarna så inte dom ”tvättas” bort
JO, vanligt klorin borde kunna fungera bra om man är rädd för mögel.Är fläkthjulet av aluminium skall du vara försiktig med högrtyckstvätt, det kan mycket väl skada fenorna och skapa obalans.Jag skulle:1. Lägga det i blöt i varmt vatten, typ kranvarmt i ett par timmar.2. Ta upp det och spraya med klorin.3. Spola av med vanlig dusch.