Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Koppla Luft/vatten till Nibe F370
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Koppla Luft/vatten till Nibe F370 (läst 2570 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
ElCabo
«
skrivet:
08 augusti 2022, 16:38:01 »
Citera
Jag har en nio år gammal NibeF370, kompletterar med luft/luft pump. Finns det möjlighet att koppla en luft/vatten pump till min F370? Lönar det sig i så fall, elller är det bättre att satsa på bergvärme?
Med dagens energipriser så får man ju fundera på varje typ av förbättring som man kan göra.
Jag har 120kvm bottenyta, dessutom 45kvm på övervåningen.
Övervåningen värms med direktverkande el.
LLVP sitter vid trapphuset så en del överskottsvärme går från LLVP till övervåningen.
Vattenradiatorer till Nibe F370 på nedervåningen.
Elgolvvärme i ena badrummet som dragit ungefär 2100kwh på ett år
Värme med Jula LLVP i garaget som håller 18 grader hela vintern.
Energiåtgång (jag bor själv i huset) 18.000kwh.
Vad gör jag bäst för att effektivisera min elanvändning? Jag håller 21grader inne och är inte intresserad av att sänka det.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Koppla Luft/vatten till Nibe F370
«
Svar #1 skrivet:
08 augusti 2022, 16:50:57 »
Citera
Var i landet står huset och när är det byggt? Är en ganska stor skillnad om huset står i Trelleborg eller Jokkmokk. När F750 kom så försvann olika dockningslösningar för de traditionella FLVP-modellerna. Nu kan man ju välja S2125 men då krävs styrsystem SMO S40 och det blir mycket arbete att bygga ihop allt. Bättre att satsa på en komplett färdig lösning för luftvatten eller bergvärme.
Det låter väldigt högt att ha 18° i garaget!? Oftast är garage betydligt enklare isolerade än bostadshuset och energiförbrukningen ökar markant om man har hög innetemperatur och/eller det blir riktigt kallt på vintern. Kanske möjligt att hålla en lägre temp?
«
Senast ändrad: 08 augusti 2022, 16:55:49 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
ElCabo
«
Svar #2 skrivet:
11 augusti 2022, 15:52:36 »
Citera
Huset står i Stockholm, byggt 1991.
18° är det lägsta som jag kan ställa den LLVp som jag har i garaget, det eller frostvakt på 8°. Jag är mycket i garaget som fungerar som mitt hobbyrum, för snickeri och andra roliga projekt.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
11 augusti 2022, 16:13:07 »
Citera
Ok, ja då är faktiskt 18.000 kWh/år lite väl högt men en luftvattenvärmepump skulle inte göra en särskilt stor skillnad utan andra förändringar. Då skulle man sätta in vattenburna radiatorer på övervåningen och även vattenburen radiator i badrummet med el-golvvärme för att minska el-användningen där. Den LLVP som nu finns i huset borde ge en hyfsad energibesparing om värmen även kommer upp till övervåningen. Du kan ju prova att sätta ner alla radiatorer för att se hur långt värmen från LLVP verkligen sprider sig i huset. Lite ojämn värme får man acceptera med LLVP.
Är du mycket i garaget förstår jag att +8° blir lite för kallt. Numera har det kommit värmepumpar som har steglös inställning 10° - 30° så det är bra för framtiden att nästa gång man byter garagepump så kommer man att kunna välja t.ex. +15°. Själv tycker jag 13°-14° är helt okej när jag grejar med bilen och då blir man ju lite varm av själva jobbet.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1341
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Carl N
LARS6HOC
purjo__
Mike
Zyberdude
Blixten123
BiggerDigger
UmeRoland
PaalO
Anders Gunnar
kWhalp
MartinF1226
NiJa
Frazze62
Dl1000
Smurfen.
Josth
uecjs
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info