Så, efter uppmaning i min tidigare tråd så startar jag en ny.
Ska börja med att passa på att tacka alla för hjälpen jag fick med inställningarna i min förra tråd, pumpen går nu mer ekonomiskt o jag är mycket nöjd!
Vid det rådande världsläget och den politiska synen på kärnkraft sitter jag i elområde 4 o grunnar över min elförbrukning (som typ alla gör). Just nu +27 ute men de vänder ju fort..
Jag har 3 värmekällor i huset
Luftvärmepump Panasonic CS-CE12PKE
BVP Thermia diplomat 10tws
Kakelugn (vit hög gammal sak).
Jag har nu rörligt elavtal men tänkte gå över på timpris. Lite analyser har gjorts på hur priset fluktuerar under dygnet o jag har konstaterat att mellan 22-23.00--06-07.00 så är elen mycket billigare. Likaså lite dippar under dagen som jag tänkt utnyttja. Så jag har 3 olika idéer.
1. Ställa en låg grundvärme på bvp låt oss säga 19°c köra den konstant o köra timer på luftvärmepump under natten samt elda under dagen.
2. Köra omvänd nattsänkning på bvp 22°c på natten och gå ner på 19°c under dagen 07.00-22.00. Elda förstås, köra luftvärmepump vid prisdippar under dagen.
3. Köra bvp konstant på 22°c men att aktivera EVU stopp under topparna (stannar även vv produktion då?)
Jag tänker kanske helt fel, så rätta mig gärna!
Mvh