Hej!
Jag har en Panasonic från 2007-2008. När det kryper ned en bit under nollan så är effektiviteten inte direkt på topp längre, och för att spara en slant kommande vintrar ser jag över om det kanske är värt att byta till en nyare/bättre. Den vi har har modellbeteckning CU-NE12GKE. Det står "Heating capacity 4.80kW" på specen klistrad på utedelen. Här finns detaljer i manualen:
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Panasonic/s_ne7_9_12gke.pdfDen sitter monterad mellan våningsplanen i vårt suterränghus och värmer därför främst övervåningen. Vi har en braskamin som vi eldar en del i, vilket kanske är värt att väga in. Har sett att Daikin har nån auto-cirkuleringsfunktion som kanske är bra när man eldar och det blir varmt?
En klurig sak är att vi kommer att flytta om tre år. Hade det varit ett annat läge så hade jag satsat på att hellre uppgradera vår elpanna i förrådet som ger oss varmvatten, men luftvärmepumpen är rimligare att byta ut och få effektivare uppvärmning under vintrarna.
Två frågeställningar:
1. Är det värt att byta till en nyare, till kostnad 20-25 000 kr... eller räcker det att noggrant göra rent innerdelen och se glad ut? Eller slänger vi pengarna i sjön inför en försäljning av huset om tre år?
2. Om vi byter - vad är det som gäller just nu? Vi bor i Västsverige med temperaturer nedåt -20 på de kallaste vinterveckorna.
Mycket tacksam för vägledning!
Mvh Conny