0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattar jag detta rätt?....en hyffsat varm dag låt säga 3 plusgrader så jobbar pumpen mot shunten alltså den producerar inte mer värme än som behövs?..hur blir det då med varmvatten? stödjer man hela tiden med elpatron? eller växlar pumpen mellan stigarvärme & varmvatten??
Jag menade en inverterstyrd pump.....om en inverterstyrd pump går på dellast så producerar den ju mindre värme........
Var har du handlat din Airwell Humlan?
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 23 juli 2006, 13:50:38Jag menade en inverterstyrd pump.....om en inverterstyrd pump går på dellast så producerar den ju mindre värme........ Inverter styrda L/V prioriterar uppvärmning av elementvatten (det ger högre års COP) när shunten stryper elementen så övergår VP till tappvatten produktion 55grader.Något att tänka på, har man stor VV-förbrukning ska man välja en större VVB typ 300L för att få VV-tillverkningen "trögare". Man kan även ställa ner börvärdet på VVB för att elpatronen inte ska och spetsa i onödan, då är det viktigt att man har större VVB typ 300l. Innerdelen har tidsstyrd temp höjning på VVB så det behöver man inte oroa sig för.Hoppas jag inte rörde ihop det för er mvh RickardNu fattar jag nog dåligt...först jobbar bara pumpen mot nästan inget vatten alls....men sen skall du ha 300 l vvb en sån har man ju i hyreshus?? sen om pumpen skall producera 55 gr vatten måste den väl ändå gå på fullast?? eller har jag fel??
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 23 juli 2006, 22:31:21Citat från: Nisse-Gurra skrivet 23 juli 2006, 13:50:38Jag menade en inverterstyrd pump.....om en inverterstyrd pump går på dellast så producerar den ju mindre värme........ Inverter styrda L/V prioriterar uppvärmning av elementvatten (det ger högre års COP) när shunten stryper elementen så övergår VP till tappvatten produktion 55grader.Något att tänka på, har man stor VV-förbrukning ska man välja en större VVB typ 300L för att få VV-tillverkningen "trögare". Man kan även ställa ner börvärdet på VVB för att elpatronen inte ska och spetsa i onödan, då är det viktigt att man har större VVB typ 300l. Innerdelen har tidsstyrd temp höjning på VVB så det behöver man inte oroa sig för.Hoppas jag inte rörde ihop det för er mvh RickardNu fattar jag nog dåligt...först jobbar bara pumpen mot nästan inget vatten alls....men sen skall du ha 300 l vvb en sån har man ju i hyreshus?? sen om pumpen skall producera 55 gr vatten måste den väl ändå gå på fullast?? eller har jag fel?? Ska försöka förklara lite tydligare.Kör man endast golvvärme dvs lågtemp med en on/off L/V måste man ha buffert tank för att minska antalet start/stopp. En Inverter jobbar efter behov och får mycket bra COP på lågtemp, över 4 i COP.Då kommer vi till vatten beredning:För att minska el-spetsen i VVB så kör VP ut 55ºC till VVB med sämre COP som följd men det är alltid bättre än direkt el.Nu kommer vi till volym på VVB.Om vi hård drar det hela. 10L VVB blir fort varm men även fort kall. Har man liten VV-förbrukning så behöver man inte 300L VVB.Men har man tonåringar och badkar är det fint om det finns lite reserver.Sätter man börvärdet på en 100L VVB på 80ºC så blir diffen 25ºC mot VP och du får ut ganska mycket 40ºC vatten att ducsha i, men dyrt pga mycket el-spets.Tar man istället en 300L VVB med börvärde 60ºC så blir diffen 5ºC mot VP och du får ut ganska mycket 40ºC vatten att ducsha i, men BILLIGT pga mycket lite el-spets.VVB väljer man som vanligt efter behov men man tar till lite extra för att kunna sänka börvärdet.Hoppas det blev tydligare nu Thumbsupmvh Rickard
Inte för att det berör mig direkt, men styrningen som följer med Airwell, simulerar delvis en acktank om det, inte finns någon. Detta för att minska antal starter. Styrenheten är en MicroChiller2....h humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 25 juli 2006, 09:55:47Inte för att det berör mig direkt, men styrningen som följer med Airwell, simulerar delvis en acktank om det, inte finns någon. Detta för att minska antal starter. Styrenheten är en MicroChiller2....h humlan.Okej,..... på vilket sätt hjälper det?Släpper den ut värmen i intet eller fattar jag dig helt fel.Om kompressorn går ger den värme som ska bort från hetgas växlaren annars så stannar VP. Om styrningen simulerar en acktank då går VP även om börvärdet är uppnåt, det är inte bra.Förklara mer för detta känns konstigt.mvh Rickard
kostnaden för spets är den samma när du tappar den ur kranen spelar ingen roll om du lagrar den i en 110 eller 300 liter .80eller 60 grader så är kostnaden den samma . endast första gången du värmer upp det . fördelen med 300 är ju att den räcker längre . du behöver aldrig bekymra dig om komforten på varmvatten sidan . har du plats lägg till mellanskillnaden på en riktig vvb. min rörmokare visade med matematikens hjälp hur det fungerar och då var det inget att tveka om .