0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan jag få organisationsnumret på din firma?Om du inte har ett registrerat företag så kommer jag självklart att radera detta svartförsäljningsinlägg. Helt otroligt.Kan meddela direkt att jag redan misstänker vad ditt försvar är: Du vill bara hjälpa andra att köpa billigt.Att du tjänar en slant är bara ett "tack för hjälpen".Låt mig informera dig om att det är exakt så alla företag arbetar, och det är det som driver de flesta av oss företagare - att kunna hjälpa andra, och tjäna en slant.Enda skillnaden är att vi betalar typ 80% i skatt på vinsten.Jag misstänker att du inte tänkt göra det? PS. jag kan sälja helt nya Daikin för 7000 kr om jag får sälja dem svart, utan ångerrätt, reklamationsrätt eller garanti.Att jag då skulle slippa arbetsgivaravgift, löneskatt, moms och bolagsskatt är bara ett extra plus. Att du bryter mot lagen om att man inte får sälja värmepumpar vidare utan bevis på att certifierad installatör kommer att installera är bara ytterligare ett lagbrott.Ursäkta den nedlåtande kommentaren, men hur naiv kan man egentligen vara?
Ursäkta men jag har väl aldrig påstått att jag har en firma.Jag är en vanlig privatperson som har fått möjligheten att få tag på nya daikin pumpar med kvitto o allt och ville se om det fanns nått intresse i detta här så jag vet inte vad du snackar om när du säger svart när allt är vitt. 😟Jag har betalat moms o skatt på pumparna redan.Det exemplet du gav är däremot att sälja svart.
Vilken skatt har du betalt på pumparna?Så fort du tar emot pengar av andra och lämnar över maskinerna så har du sålt dem och skall redovisa detta till myndigheterna.Om inte leverantören också fifflar så måste du ju köpa dem MED moms redan i Italien, så det är väl troligen så att du gjort det, men å andra sidan är det inte omöjligt att fixa momsfritt om man nu är sugen på att tjäna pengar svart.Åter igen, om du som privatperson tar in ett gäng värmepumpar som du sedan säljer vidare med vinst så bedriver du en affärsmässig verksamhet, och ska ha ett företag.I företaget betalar du moms, och tar ut lön, som beskattas, på lönen är det ca 30% arbetsgivaravgifter, och om det blir vinst efter uttag av lön så betalar du ca 20% i bolagsskatt.Har du enskild firma så blir all vinst lön, och då betalar du löneskatt inkl. statlig skatt om du har en bra inkomst från ditt vanliga jobb, och så betalar du självklart arbetsgivaravgifter på det.Om du inte redovisar försäljningen som inkomst så är det frågan om svartförsäljning, så enkelt är det.Jag kan förstå att man inte förstår detta, om man som novis tror sig ha kommit på ett bra sätt att tjäna pengar, men som sagt, det är så de flesta företag startar, att man gör nåt man brinner för, tjänar pengar, och förr eller senare blir varse om att man faktiskt tjänar de pengarna på ett olagligt sätt.Jag har inga etiska problem med att folk tjänar svarta pengar, men som ägare av ett forum som vill gagna värmepumpar och de kunder och företag som sett fördelen med detta så blir det kontraproduktivt att låta kreti och pleti marknadsföra sin svartförsäljning i forumet.Det gagnar troligen bara dig.Inte allmänheten, inte riktiga företag och inte samhället.Inte på sikt i alla fall.Sen är det ju det här med installationerna, de flesta installatörerna tar inte på sig att installera pumpar som köpts olagligt och utan garanti hos en Svensk leverantör, det är för riskabelt helt enkelt.Därför är risken stor att de som köper av dig installerar själva, med blandat resultat, och utöver att det är olagligt, och straffbart, så riskerar det att dessa kunder snart står där med ej fungerande maskiner, som de inte har någon garanti på, och jag är tveksam att försäkringsbolagen betalar ut ersättning om det inte finns kvitto på en laglig installation.