Hej allesammans!
Har en CTC Eco Air 7.9 som idag slutat fungera. Har läst så mycket jag kan om denna på forumet då det står en hel del som jag lärt mig.
Jobbar som servicetekniker (mek, el, automation) inom industri så kan ett och annat, men värmepumpar och trycksatta system som dessa vet jag tyvärr väldigt lite om.
*Bor i hus 1,5 plan, med källare.
*Pumpen är installerad 2005, med 2 raders display vilket gör den till en s.k V.2 om jag läst rätt. Yes, jag vet att den är gammal och antagligen uppnått sin livslängd, men även gamla saker kan fixas beroende på tid och pengar.
Först var där inga larm på ca 1 hel dag innan första larm kom "press. H/L", kollade utedelen och försökte återställa bägge men såg inte ut som det hände någonting efter det. Och efter jag återställde larmet inne har det inte kommit igen på hela dagen, men pumpen fungerar inte.
Efter lite mer läsning så hörde jag upprepat att expensionskärlet var ofta en bakomliggande orsak till fel. Så jag öppnade ventilen till kärlet och ut kommer en blandning av luft och vatten! Inte är bra! Då det bara ska komma ut luft om jag förstått det rätt.
Så membranet har alltså gått i sönder. Efter lite googlande så ser jag, javisst, jag kan beställa ett nytt expensionskärl av samma klass. Det jag funderar på då bara är: kommer det att lösa felet till varför pumpen inte vill starta? Kan där vara fler fel? Jag kan inte nu heller köra på elpatron, pumpen vill inte starta alls.
Borde jag inte kunna forcera pumpen till start för att se att allt annat fungerar som det ska? (Ja risk för övertryck i systemet, men tänkte bara snabb start/stopp för att se).
Kommer nytt expensionskärl att lösa mina problem eller kan där vara fler fel bakomliggande?
Tacksam för all hjälp man kan få!