Vanliga fläktkonvektorer räcker tyvärr inte ihop med jordvärme, däremot med riktigt överdimensionerade kylbatterier tex avsedda för ventilationsaggregat i kommersiellt bruk kan man få effekt om man har bra förutsättningar (var i landet man bor och lermark)
Jag kör själv frikyla ihop med jordvärme sedan några år tillbaka och det fungerar bra, spec i år då köldbärartempen fortfarande är under 14 grader. Och vad man anser är bra har vi ju alla olika tänk, mitt hus blir så fort solen tittar fram uppemot 27 grader på övervåningen utan kyla och med kylan på så kan jag hålla 23 på övervåningen och 22.5 på entréplan och de dagar vi här hade närmare 35 grader ute och man kommer in till under 23 vill man i mitt fall inte ha kallare inne.
Jag använder mig av två kylbatterier, ett jätte stort på vinden som matar övervåning och ett på kattvind som matar entréplan men kommer nog komplettera med ett till på entréplan för att kunna hålla nere fläkthastigheten lite mer.
Men står man i tankarna och väljer mellan berg och jordvärme och vill ha frikyla så är ju valet enkelt, men av annan anledning inte kan ha borrhål eller om man redan har en jordslinga och bor bra så tåls det att tänka på. Då installation av 2 AC agg samt elen till dessa med dagens elpriser inte är gratis direkt, då jag pga spridningen inte klarar mig med endast ett AC agg.