Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-larm Hyresgästerna duschar kallt och fackmän uteblir. Lite Panik  (läst 862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyborg 2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Befann mig på annan ort då hyresgästen hörde av sig om att vvatten saknades. Tog mig hem i förtid men fyra dagar efter problemet uppstod. NIBE fighter 1230 bergvärme. LP-larm har utlöst och pumpen står o blinkar. Jag är ny på bergvärmepumpar men fick ett tidigt problem då den hängde sig i våras och gav mig en elräkning på 14000 för en månad endast men det fick jag hjälp med att lösa, växelventilen hade fastnat. Jag får inte fatt på fackman som kan komma inom snar framtid och tre familjer är mindre glada.

Vad jag märkte var att jag tappat trycket på expansionskärlet, fyllde på detta direkt och startade om men får samma larm inom någon minut.

Var skall jag börja söka???

Mycket tacksam för all typ av feedback!!!

Vänligen

Alexander Hök

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kontrollera att köldbärarpumpen går. I och med att det tar lite tid innan larmet går är det rätt troligt att det inte är någon nämnvärd cirkulation på köldbäraren. Det kan också ha kommit in luft i systemet som gör att det inte blir cirkulation om det har varit brist på köldbärare.

Att det hörs ett brummande ljud frÃ¥n köldbärarpumpen är inte ett tecken pÃ¥ att den fungerar som den ska. Det lÃ¥ter även om pumphjulet stÃ¥r still. Det brukar finnas en mutter i centrum pÃ¥ motorhuset som man kan lossa för att se om axeln roterar. Det kan komma en skvätt köldbärare när man öppnar. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla också nivån på köldbäraren, på Nibe brukar det vara ett halvt genomskinligt plastkärl som skall vara fyllt till hälften ungefär.
Blir det för lite köldbärare så pumpar cirkpumpen bara luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En Nibe 1230 går att köra på elpatron annars om du inte får igång kompressorn.
Meny 8.1.1, ändra till (S).
Meny 9.2.4 Sätt tillsatsen på Till.
I detta läget är den en ren elpanna, men hyresgästerna kommer få varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!