Hej,
Behöver råd gällande dålig cirkulation i radiatorer. Har ett suterränghus med bergvärme (Nibe 1250) med, vad jag tro är, orginalradiatorer från -73 i dubbelrör-system.
6 av 7 radiatorer i källaren har dålig cirkulation. Är extra tydligt då 5 sitter på en gemensam stamförgrening och nästan all den cirkulationen går genom en av radiatorerna. Har mätt tur&retur på radiatorer och gemensam stam, vilket visar tydligt att nästan all cirkulation i stammen går genom en radiator.
Radiatorerna verkar inte ha någon strypning förutom termostatventilen.
Alla insatser (MMA RNT) verkar vara bytta nyligen av tidigare ägare. Har öppnat upp en av ”T-ventilen” och det sitter med en skruv in i radiatorn och skruven har hål i sig där vattnet ska flöda. Såg inte igensatt ut. Kom däremot inte åt där den inre delen av insatsen som stryper flödet sitter. Men då jag antar att alla insatser är bytta för att försöka åtgärda problemet och att det inte verkar hjälpt, tror jag inte det är där problemet sitter.
Funderar på att byta alla radiatorer, men då till min fråga. Kan radiatorerna eller någon annan del av dem vara igensatta som stryper flödet, men eller kan det vara i rören? Vill ju inte byta alla och att det inte löser problemet. Ser det dock inte som sannolikt att det är i rören, då nämnda 5 radiatorer ligger i ”serie” (obs med dubbelrör, alltså inte seriekopplade) i bottenplattan och den som tar all cirkulation sitter i mitten.
Vad tror ni?
Har haft rörmokare här för att titta på det. Han gav sig på cirk.pumpen i VP men bara för att konstatera att den gick på redan på max. Dock började kölbärarledning i pumpen läcka strax efter han varit här som han fick komma och laga. 5000:- kr senare är jag fortfarande på status quo men med minskat förtroende för rörmokaren.
Tack på förhand!