Hej,
Jag har en EviHeat Combi som har gått i 15 år med väldigt få bekymmer. Som (kemi-)ingenjör med en del erfarenhet med elektronik och entusiast för "smarta hem" skulle jag vilja ta lite mer kontroll över pumpen. T.ex. skulle jag vilja kunna sätta den i viloläge ("Avstängd") under de 3-4 timmer då energipriset toppar värje dag.
Jag funderar på att göra det genom att koppla in en Raspberry Pi, Arduino, eller liknande för att emulera en extra displayenhet. Enligt installationsboken kan man "dela" kabeln mellan displayenheten och styrningen för att koppla in en extra displayenhet (t.ex. på någon annan våning i huset). Kabeln är 4 "twisted pair" (RJ45), och verkar använda två olika par för (full duplex) kommunikation. Vet någon vilket protokoll/system som används av EviHeat? (Det verkar inte likna många andra på marknaden.) Är det RS485 full-duplex?
Alternativt finns det en DB9 (eller liknande) kontakt på displayenheten. Jag antar att det är för inkoppling av någon serviceutrustning. Vet någon mer om det här? Kan jag använda det för att påverka styrningen (på en hög nivå (typ "Auto" eller "Avstängd" läge)? Om så, har någon information om protokollet?
Jag är tacksam för hjälp eller hänvisningen till kunniga personer som kan dela lite info.
-Nate