Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad sägs om denna offert?  (läst 2214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad sägs om denna offert?
« skrivet: 08 juli 2022, 16:05:10 »
Ingår i offerten:
Utedel Thermia iTec Eco 8
400mm markstativ
Eluppvärmt kondenstråg och kondensavlopp
Innedel Thermia Total EQ med 180lit Rostfri TWS beredare, exp-kärl och volymtank
Isolerad matning mellan inne och utedel
Arbetstid inklusive restid och milersättning
Installationsmaterial rör och rördelar
Anslutning av kondensavlopp till avlopp
Komplett elektrisk inkoppling av inne och utedel
Genomgång av inställningar vid överlämning till kund

Summa inklusive moms: 160419 kr

Förslag värmepump Thermia iTec Eco
iTec Eco är en inverterstyrd luft/vattenpump som lämpar sig utmärkt för nordiskt klimat. Den är ovanligt stark vid låga temperaturer, har en hög bibehållen effekt vid –15 grader och en effektiv energibesparing ända ner till –25 grader. Innedelens rostfria 180liters TWS beredare bidrar till stor kapacitet och snabb laddning av varmvatten.

-----

Funderar på andra alternativ bland luft/vattenpumpar

-Hittade en Mitsubishi SW80 9kw inne+utedel för 85tkr (exklusive installation) men utedelen för tydligen oväsen när frosten sätter in (?).
-Tittar på en CTC EcoAir 410 (utedel, 11 kW) + EcoZenith i255 vilket tillsammans kostar 136tkr. Med installation och några tillbehör blir det nog i samma prisklass som Thermia-offerten gissar jag. Men kanske ännu bättre grejer (?) Gillar att innedelen kan kombineras med solslinga/vattenmantlad kamin.

Inte helt lätt att få firmorna att ge offerter, bra tider nu tydligen.

Installationen är i Norrhälsingland, ett hus i 1.5 plan med golvvärme. 100 kvm bottenplatta och övervåning med loft på ca 30 kvm (fritt till tak i andra halvan av övervåningen).

Har någon förslag på en lämplig pump och/eller installatör är det av intresse!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3920
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad sägs om denna offert?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2022, 16:22:41 »
varför inte 12 kW maskinen?

8 kW i hälsingland.......verkar i minsta laget
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gnarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sägs om denna offert?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2022, 17:00:06 »
Du kan ha en poäng i det. Men kommer även att ha en braskamin på plats. Handlar om ett fritidshus som väl till stor del kommer att stå tomt på vintrarna (åtminstone tills pensionen kickar in).

Nibes guide på deras hemsida tipsar mig om att jag ska ha en frånluftsvärmepump Nibe F370 vilket är intressant eftersom jag inte ens tänkt på saken. Frånluftsventilation har jag ju tänkt ha ändå. Fundersam på hur pass väl effekten i denna kan räcka till.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad sägs om denna offert?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2022, 17:05:19 »
Oj vad priset gått upp :o För den summan fick man ju bergvärme för inte så länge sedan... Jag tror 8 kW-modellen räcker, 12 kW blir nog lite för kraftigt till det huset. Men vet ju inte när det är byggt och hur det är isolerat, men om man utgår från ett genomsnitt. I dessa tider kan man också titta efter något mer ovanliga fabrikat såsom Viessmann, Vailliant, Daikin och naturligtvis Mitsubishi. Kanske finns det någon återförsäljare på rimligt reseavsånd? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad sägs om denna offert?
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2022, 17:12:44 »
Nibes guide på deras hemsida tipsar mig om att jag ska ha en frånluftsvärmepump Nibe F370 vilket är intressant eftersom jag inte ens tänkt på saken. Frånluftsventilation har jag ju tänkt ha ändå. Fundersam på hur pass väl effekten i denna kan räcka till.

Frånluftsvärmepump passar ganska dåligt i ett fritidshus! Bara enkelt när man bygger. En frånluftsvärmepump återvinner värmen i ventilationsluften och kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden trots ingen bor där under långa perioder. Bättre med en bra fjärrstyrd luftluftvärmepump på underhållsvärme och avstängd ventilation när det är obebott. Luftvattenvärmepump går ju också bra om man har vattenburet värmesystem. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gnarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sägs om denna offert?
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2022, 17:19:09 »
...Men vet ju inte när det är byggt och hur det är isolerat...
Nybygge, ska bli välisolerat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!