0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla kunniga.Jag läste lite i en av de andra trådarna där en person hade liknande förutsättningar som jag. Jag har även tittat i optimeringsguiderna för F750 och F730 men förstått att de inte riktigt är applicerbara på min F470 (borde vara liknande för F370 också antar jag). Så min fråga är helt enkelt om det finns någon som är duktig som kan hjälpa till och kanske göra en enklare optimeringsguide för F470/F370?I nuläget har jag inte rört pumpen mer än att jag ställt in temperaturen på 21 grader och slagit på smart price adoption. Har inte pillat på värmekurvan eller liknande så det skulle vara intressant att förstå mer hur den fungerar och veta hur man ställer in den rätt. Den står just nu på 9 + 2. Dvs vad kan man börja med och vad ska man sedan justera? Gärna utan att kompressorn eller andra delar slits fortare osv osv.Ska även tillägga att huset blir RIKTIGT varmt på sommaren och har inte vart under 24 grader inomhus på en månad. Så om man kan använda den värmen som redan finns för att exempelvis värma varmvatten, men inte värma luften som går ut i alla rum så är det superintressant också.Jag har även pumpen kopplad till Nibe Uplink och det vore intressant att veta vad alla olika temperaturer och sensorer faktiskt betyder och har för funktion. Finns någon lista?Mina specifika förutsättningar är följande:* 2 plans villa byggd 1990.* Pumpen installerades Nov 2006* Vattenburna radiatorer. Har för närvarande alla på övervingen helt avstängda då det blir varmt som tusan där uppe, även på vintern är det ett par grader varmare uppe än nere.* Öppen planlösning* 2 vuxna och ett barn (2år och drar inte så mycket energi ännu) och en förbrukning på ungefär 14000 kwh/år
Hur stort är huset? Låter som värmesystemet aldrig blivit helt injusterat eftersom det skiljer mellan våningarna. Flödena behöver korrigeras. Efter det kan man öppna alla termostater och justera in en riktig värmekurva under vinterhalvåret. F470 fanns inte 2006. Den släpptes i slutet på 2010. Förmodligen skulle ni kunna spara ca 2-3000 kWh/år genom att också sätta in en luftluftvärmepump eftersom planlösningen är öppen.
Ja, den är nära en F370.Vad står din stopp av värme på?
I höst/vinter kan du se hur varm tilluften blir. Är den långt över rumstemp kan du strypa vattenflödet över tilluftsbatteriet. Temperaturen på tilluften ska ligga på ca 18°C. Kallare gör inget.Du skulle kunna börja följa temperaturen på varmvattnet. Så länge 470n håller den tempen utan elpatron så är det bra. Eter att ni har duschat gör det inget att kompressorn får jobba upp tempen under ett par timmar. Elpatron ska inte hjälpa till alls så här års.