0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Försöker anpassa mig till rörligt elpris. Just nu kör jag vv-beredaren mellan 00-05, viket verkar funka bra och tvättar bara på helgerna. Svårare med diskmaskinen, då min fru inte vill köra den på natten. När sen kylan kommer, så har jag en Calmar V33 med 1500 litet vatten till och halva huset golvvärmen. Målet är att då att Fh 35an ska endast arbeta nån timme på natten om och när elen är som billigast. Klarar huset annars med ved. Har även en kamin. Har gott om ved. Har beställt en Hyndai Ioniq5 som ska komma nån nång. Var inte sugen på att teckna fast pris till 175 öre då min gamla avtal var 50 öre per kWh.
Det blir ett väldigt långt uppehåll och är det vinterkyla ute så kan det gå ner för långt i temp inne så den får svårt att få upp temp, beror på hur dåligt isolerat det är och hur kallt det är ute.Kompressor får jobba hårt vid uppstart för att få upp temperaturen med dålig verkningsgrad och vintertid är det kanske inte så stor prisskillnad men det visar sig.Har du jämfört din variant med att ställa den på konstant underhållsvärme?Har haft lite kunder som försökt få bättre ekonomi med olika varianter med timerstyrning men ingen fick mig veterligen någon större skillnad , huset däremot skiftade mycket i temp och kanske kan vara negativt.
Nej jag har inte testat ännu. Det är mitt första år med timpris.El priset kan var 2 öre på natten och 400 öre på dagen.Skulle vara bra om det gick att styra pumpen på något vis.Man kanske kan sätta temp på 9 grader dagtid och köra på lite extra på natten? Som nattsänkning fast tvärtom