Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda brinepump för frikyla  (läst 1498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Använda brinepump för frikyla
« skrivet: 29 juni 2022, 10:38:44 »
Hej, planerar för frikyla nu och försöker få igång nånting så enkelt och billigt som möjligt som ett första steg.

Jag har beställt en Carisma CRC-MV94 som jag tänkt koppla in via isolerade PAL-rör (A25?) pÃ¥ utgÃ¥ende brine frÃ¥n pumpen. Det sitter redan tre kulventiler där, för pÃ¥fyllningsanslutning, som jag tänkte utnyttja (ja, det är felkopplat har jag nyligen insett). SÃ¥ledes, kan jag stänga flödet  och tvinga det igenom konvektorslingan, och i min pump (F1226) jag jag ställa in kontinuerlig drift av brinepumpen.

Det jag inte får möjlighet till då, är att konvektorstyrningen inte kan slå av på (eller hastighetsstyra) CPn, men tänker att det inte spelar nån roll om brine-vätskan konstant cirkulerar? Jag har heller ingen backventil, så det finns ingen möjlighet för värmepumpen att öka flödet genom brine-slingan när den faktiskt kör kompressorn (VPn har inte automatisk hastighet på CPn, men hade jag haft en separat CP för frikylan så hade det väl varit aktuellt).

Verkar detta helt uppåt väggarna, och omöjligt? Konvektorn har ett tryckfall på ca 23kPa. I förlängningen planerar jag att sätta två stycken på samma slinga (T-koppling på vinden), men då det fördelas på två konvektorer så borde ev tryckfallet inte bli det dubbla, kanske snarare mindre? Däremot så är max flöde genom 1 konvektor ca 1100l/h (ca 0.3 l/s), och jag har inget hum om vilket flöde som brine-pumpen klarar av. Den behöver nog inte klara max, eftersom konvektorn i sig är överdimensionerad, men har inte kollat vad det är för CP som sitter i pumpen, däremot finns följande att läsa i installationsmanualen:

Nominellt flöde l/s 0,30
Max externt tillg. tryck vid nom flöde kPa 49

Betyder det att vid 49kPa tryckfall, sÃ¥ klarar den ett flöde om 0.3 l/s? Hur mycket tryckfall är det i kollektorslangen (100m, förmodligen 40mm PEM), 50kPa? SÃ¥g nÃ¥n siffra pÃ¥ 50kPa vid 200m vilket det blir tur och retur. Om jag dÃ¥ lägger pÃ¥ ca 20m PAL 25 samt konvektor med tryckfall om 23 kPa sÃ¥ landar jag säkert närmare 80 kPa (ren gissning, ej räknat), vad händer dÃ¥ med flödet? Minskar det bara? 

Är det nån som gjort på detta sätt?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2022, 11:04:56 »
Ser att i Nibes inkopplingsdiagram för frikyla så har de en separat CP och backventil, men de har också monterat det på inkommande brine. Jag trodde att man inte ville ha den på inkommande då inkommande brine potentiellt kan bli väldigt hög för kompressorn (20+, och utlösa larm)?

De skriver också att "Köldbärarsystemet ska förses med tryckexpansionskärl (CM3). Eventuellt befintligt nivåkärl (CM2) byts ut." Nån som vet varför man vill ha ett tryckexpansionskärl istället?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2022, 12:46:40 »
Till vår F1245 i stugan har vi kopplat frikyrka utan extra pump och backventil.
Vi har en liten fläktkonvektor i taket på matkällaren och den sitter med 15mm rör tvärs över KB rören som också går genom matkällaren.
Jag har ställt in så att KB-pumpen går på 5% i tomgång, och det ser ut att dra ca 5W mer än helt avstängt.
Tycker det funkar bra, även om jordslingan blir i varmaste laget på sensommaren.
Via en Telldusbrytare stoppar jag konvektorn en stund två gånger per dygn. Den frös ihop en vinter innan jag fixade detta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2022, 14:03:41 »
och den sitter med 15mm rör tvärs över KB rören som också går genom matkällaren.

Menar du mellan inkommande och utgående? Hur skapar det en cirkulation genom konvektorn?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2022, 14:27:09 »
Han kör väl ordinarie KB-pump på 5% tomgångseffekt.
Det skapar ett tryckfall över frikyleslingan, men håller även igång flödet över frikylekonvektorn antar jag.

Jishi, om jag fattar dig rätt skall du stänga av flödet i KB-kretsen och låta hela flödet passera frikylekretsen?
Om det skall fungera så innebär det alltså allt flöde skall passera både fläktradiatorerna och hela KB-kretsen.
För att värmepumpen skall gå bra kräver det ett flöde på ca 300 l/h för var 5 kW effekt du har på kompressorn.
Har du en 10 kW värmepump så borde det innebära att du kan få ca 600 liter över frikylan - om tryckfallet är oförändrat och om du har tillräckligt flöde i kollektorn i vanliga fall.
Men, tack vare det extra tryckfall som tillkommer så lär du få mindre flöde än så, och de kan t.o.m få så pass dåligt flöde att värmepumpen inte presterar bra när den skall värma tappvarmvatten.

Kolla vilka flöden värmepumpen kräver på KB-kretsen, och vilken cirkpump som sitter där så kan det gå kolla lite bättre om det är möjligt.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2022, 22:23:24 »
Korrekt, kopplat mellan in/ut på KB-kretsen. Jag har även en elektrisk termoventil som stänger flödet över konvektorn när strömmen till den stängs av.
Majoriteten av flödet går i jordslingan men en liten del cirkulerar mellan VP och konvektor och det blandas upp med det svala flödet i slingan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2022, 13:59:34 »
Kolla vilka flöden värmepumpen kräver på KB-kretsen, och vilken cirkpump som sitter där så kan det gå kolla lite bättre om det är möjligt.

Enda siffrorna jag hittar är de jag nämnde, nominellt flöde samt max tryckfall vid nominellt flöde.

Jag gissar att pumpen vid 100% fart, klarar av ett tryckfall på 49 kPa för att upprätthålla 0,3 l/s. Minsta flöde är 0,22 l/s, gissar att det är för att upprätthålla god funktion, inte vad flödet är på minfart på CPn.

Jag kör brinepumpen på 60% fart idag, vilket kändes som en god kompromiss för delta och effekt, det betyder att jag förmodligen har 30-40% mer flöde att ta av. Jag får testa och se helt enkelt. Varmvattenproduktionen blir lite missvisande också, för effektiviteten pga den höga tempen gör att den producerar mycket mindre effekt (och således mindre effekt ur hålet) än vid husuppvärmningen, så rimligtvis krävs väl mindre flöde för att pumpen skall fungera okej?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2022, 15:14:20 »
Du ska nog inte räkna med låg effekt ur vp för med brine på 10-15 grader lämnar den nog hyffsat med effekt även vid vv produktion men testa och se hur det funkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2022, 18:44:34 »
Okej, statusuppdatering på denna installation:

Kort svar, ja, det funkar. Styrningen går att lösa genom en AUX-ingång på värmepumpen, som kan switcha mellan kontinuerlig gång eller intermittent.

Flöde genom enbart konvektor, funkar väl också-isch. Deltat ökar till typ 5-6 grader på brine, vilket är lite högt, men inget som värmepumpen verkar störa sig på. Nödlösning, öppna lite på stängventilen mellan påfyllnadskopplet för att låta en del av flödet gå igenom där lär funka.

Jag får upp ca 8-10 grader till konvektorn när den stått och gått några timmar, det resulterar i typ 15-16 graders utluft (vid typ 22-23 grader in), vilket ger en rätt rejäl kyleffekt. Ska bli varmt igen i nästa vecka (uppåt 30) så ska bli intressant och se hur mycket kyleffekt det blir då.

Däremot har jag nu problem med luft i brine-systemet som jag inte vet om det kommer lösa sig av sig självt. Konvektorn är högsta punkt, men det kommer ingen luft ur luftningsnipplarna där (med pump avstängd). Nivåkärlet sitter på brine ut, och efter konvektoranslutningen, vet inte om det försvårar luftupptagningen där då det redan passerat bergvärmepumpen...

Eftersom jag har kopplat in mig på påfyllningskopplet kan jag inte längre använda det, men har heller ingen lämplig pump för rundpumpning ändå. Jag har fyllt på ca 6-7 liter brine för att kompensera för konvektor och rör, även om nivåkärlet innan var proppfullt. Nu är det 2/3 fyllt och dessutom lite trycksatt.

Nån som har några förslag på luftningsmanövrar jag kan göra? Eller kommer det bara ge med sig efter nån vecka eller två?

I förlängningen så planerar jag att byta till ett expansionskärl istället, och tänkte köra trevägsventiler (T-typ) som avstick med backventil och avstängningsventil i serie mellan avsticken, för att få både påfyllning och avstick för frikylan på samma krets (och sätta det på inkommande som det är tänkt). Trevägsventilerna borde då möjliggöra rundpumpning både individuellt per krets (konvektorslinga samt pump + borrhål) eller allt på samma gång. Enda som den inte möjliggör är avstängning av konvektorslingan, men det går väl att lösa med att plugga påfyllningskopplet.

Jag köpte ocksÃ¥ CRC MV-modellen för att IO-modeller inte finns i lager (och skulle dröja till september för leverans), i tron om att en MV är en IO med plast-chassi. Det var dock inte helt sant, för det är en del plÃ¥tar som saknas för att kunna köra den som en inbyggnadsmodell och ansluta stos-adaptrar pÃ¥ den. Stos-adaptrarna kostar ocksÃ¥ nästan lika mycket som konvektorn, sÃ¥ funderar pÃ¥ att köpa lite galvad plÃ¥t och bocka till det själv, fÃ¥r se hur det blir 😅.

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda brinepump för frikyla
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2022, 14:09:47 »
Försöker hitta formel för uträkning av kyleffekt baserat på inluft/utluft temp och luftflöde men går bet. Är det någon som vet hur det räknas?

Antar att luftfuktighet spelar roll också, men vill bara få en uppskattning av kyleffekten från aggregatet under mina förutsättningar.

EDIT: Antar att en tillräcklig ekvation är:

W =  1,2 * flöde * deltaT

Där flöde är l/s luftflöde. Då ligger jag på mellan 1,5-2,5 kW beroende på fläkthastighet vid 21 grader.
« Senast ändrad: 20 juli 2022, 11:43:57 av jishi »
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!