0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, jag är ingen expert på området, men har diskuterat ett liknande scenario med min kusin som är VVS-ingenjör och räknade på ett liknande upplägg som du, dvs kylbatteri till FTX.För att slippa kondensisolera alla inluftsrör, så skulle han anpassa kyltempen så det alltid håller sig över daggpunkten. Hans slutsats blev då att pga det låga luftflödet i ett FTX-system, så blir kyleffekten så liten att den egentligen blir obefintlig (tror han landade i typ 160W kyleffekt, men ta det med en nypa salt). Kyleffekten skulle så klart öka om kan sänkte kyltempen, men då kommer problemet med kondens på alla inluftsrör. Men även då är jag skeptisk till om kyleffekten blir tillräcklig pga det låga luftflödet, och ett kylbatteri på enbart 2.5kW för en hel villa låter också extremt svagt, speciellt när det rör sig om frikyla som jag tror tjänar på en överdimensionering pga varierande kollektor-temp.
ErikB här i forumet har en lösning med bara kyla i FTX och det fungerar väl skapligt så tillvida att det blir några grader svalare än det annars skulle blivit, men riktigt så kallt som han vill ha det, det blir det inte.Om jag minns rätt.Om du söker på frikyla av ErikB här i forumet borde du kunna hitta nåt han skrivit om både lösningen och styrningen.