Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Och sÃ¥ var det det här med frikyla.....  (läst 2437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och så var det det här med frikyla.....
« skrivet: 28 juni 2022, 22:44:10 »
Bygger nytt, enplans på 170 m2 med bergvärme och FTX., pumpen blev en Bosch Compress 7800i 2-8 kW men har inte valt ftx än.

Tänkte givetvis installera frikyla men valen är många och välja bästa lösningen verkar inte så lätt.

Var helt inne på takkasetter för kylan då jag fått till mig att enbart kyla med ftx inte skulle duga. Men så läser man ju här om folk som är hur nöjda som helst.

Så nu är jag inne på det igen, att enbart installera ett kylbatteri i ftx-aggregatet.

Lite funderingar:

Vad styr bäst kylan?
Boch har ju tillbehör för att styra frikylan så då sköts all tempreglering från VP vilket känns bra. Men även ftx-aggregatet har ju styrning för kylbatteri.....

Hittar bara kylbatteri på 2.5 kW som tillbehör till tex
Östberg Heru vilket känns fjuttigt. Behövs det inte mer eller ska man ha flera?

Finns det någon nackdel att överdimensionera ftx- aggregatetmed typ Östberg HERU 160? Får man ut mer kyleffekt då?

Eller skall jag köra på takkasetter trots allt :)

Alla former av svar tas mycket tacksamt imot!


Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2022, 09:59:15 »
Hej, jag är ingen expert på området, men har diskuterat ett liknande scenario med min kusin som är VVS-ingenjör och räknade på ett liknande upplägg som du, dvs kylbatteri till FTX.

För att slippa kondensisolera alla inluftsrör, så skulle han anpassa kyltempen så det alltid håller sig över daggpunkten. Hans slutsats blev då att pga det låga luftflödet i ett FTX-system, så blir kyleffekten så liten att den egentligen blir obefintlig (tror han landade i typ 160W kyleffekt, men ta det med en nypa salt).

Kyleffekten skulle så klart öka om kan sänkte kyltempen, men då kommer problemet med kondens på alla inluftsrör. Men även då är jag skeptisk till om kyleffekten blir tillräcklig pga det låga luftflödet, och ett kylbatteri på enbart 2.5kW för en hel villa låter också extremt svagt, speciellt när det rör sig om frikyla som jag tror tjänar på en överdimensionering pga varierande kollektor-temp.

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2022, 12:28:23 »
Hej, jag är ingen expert på området, men har diskuterat ett liknande scenario med min kusin som är VVS-ingenjör och räknade på ett liknande upplägg som du, dvs kylbatteri till FTX.

För att slippa kondensisolera alla inluftsrör, så skulle han anpassa kyltempen så det alltid håller sig över daggpunkten. Hans slutsats blev då att pga det låga luftflödet i ett FTX-system, så blir kyleffekten så liten att den egentligen blir obefintlig (tror han landade i typ 160W kyleffekt, men ta det med en nypa salt).

Kyleffekten skulle så klart öka om kan sänkte kyltempen, men då kommer problemet med kondens på alla inluftsrör. Men även då är jag skeptisk till om kyleffekten blir tillräcklig pga det låga luftflödet, och ett kylbatteri på enbart 2.5kW för en hel villa låter också extremt svagt, speciellt när det rör sig om frikyla som jag tror tjänar på en överdimensionering pga varierande kollektor-temp.

Ja detta är absolut den uppfattning jag har haft men uppenbart finns det folk som är nöjda med lösningen trots allt. Får försöka kolla upp hur det gjort och vilken kyleffekt de lyckas få ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2022, 14:36:33 »
Har man ett välisolerat hus och markiser mot solinstrålningen så kanske det kan fungera.
Jag är inte heller så insatt, men för maximal kyla bör man nog helst se till att man kyler så mycket som möjligt utan att få problem med kondens, huruvida den typen av mätutrustning är inbyggd i Heru eller ej vet jag inte.
Kanske kör de bara med en generell "min inblåsningstemp" på runt 16 grader som gräns för att minimera risken för kondens.
Kanske kan en bra kompromiss vara frikyla i FTX som kan hålla sovrum i norrläge svala, och en större fläktkonvektor för frikyla i den stora öppna ytan centralt i huset.
Alternativt en luftvärmepump/AC som ju troligen blir billigare att installera, och ger bättre kyleffekt.

ErikB här i forumet har en lösning med bara kyla i FTX och det fungerar väl skapligt så tillvida att det blir några grader svalare än det annars skulle blivit, men riktigt så kallt som han vill ha det, det blir det inte.
Om jag minns rätt.
Om du söker på frikyla av ErikB här i forumet borde du kunna hitta nåt han skrivit om både lösningen och styrningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2022, 11:38:40 »

ErikB här i forumet har en lösning med bara kyla i FTX och det fungerar väl skapligt så tillvida att det blir några grader svalare än det annars skulle blivit, men riktigt så kallt som han vill ha det, det blir det inte.
Om jag minns rätt.
Om du söker på frikyla av ErikB här i forumet borde du kunna hitta nåt han skrivit om både lösningen och styrningen.

Tack för tipset, har nu läst hans inlägg och han verkar helt klart duktig o insatt!

Så nu är jag inne på en kombo med både takkasetter och FTX-kyla, det bör bli bra.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2022, 17:32:56 »
Bosch har ju denna passiva kylstation som man kan koppla mot bergvärmepumpen.

https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/avstangningstyrningreglering/styrningreglering/automatikerduc/hp-pcu-passivkylstation-6212652-765

Fattar det som att den tar kyla från kollektorn och växlar över på vanliga värmekretsen när kylbehov finns, då jag har golvvärme får man därmed golvkyla vilket även uponor smartrix styrsystem har stöd för.

Man kan köpa till Bosch rumsgivare med fuktsensor så ser den till att kylan blir ickekondenserande då den dynamiskt begränsar kylan antar jag?

https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/avstangningstyrningreglering/styrningreglering/givarevakter-for-temperatur/rumskontroll-rt-800-6212653-765

Jämfört med kylbatteri i FTX, någon uppfattning om vad som ger mest kyleffekt?

Känns ju som en relativt smärtfri installation då man inte behöver kondensisolera och använder befintliga golvslingor, men effekten kanske blir låg?

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #6 skrivet: 04 september 2022, 09:29:49 »
Jag har ett Heru 130 S EC2A i ett 220kvm hus med ett kylbatteri i tilluften. Aggregatet tillåter inställning av temp tilluft ner till +15 grader. Inga problem med kondens på ventilationsrören men man måste förstås ha kondensavlopp på kylbatteriet. Den kyler huset tydligt, man kommer inte ner till +20 om det är +30 ute, men vi kommer ner till 26 grader vilket är en stor skillnad. Jag måste väl lägga till att jag byggt en yttre styrning med en Arduino som pratar Canbus med Herun som drar upp ventilationen till 100% och tempen ner till 15 när frånluften blir för varm, annars har jag 60% vent och 20-21 grader inställt.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad rabarberpappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Och så var det det här med frikyla.....
« Svar #7 skrivet: 05 september 2022, 12:41:44 »
Hej

Funderade också på just en lösning med kyla i FTX. Då antingen ett kylbatteri kopplat till respektive inblås där jag ville ha kallt alternativt ett batteri som skulle kyla hela FTX flödet. Efter mycket räknande och läsande kom jag dock fram till att inte blanda in kyla i FTXen alls. Detta då jag inklusive vad flera andra här skrivit, kyleffekten räcker inte riktigt till. FTXens flöde är väldans mycket lägre än separata fläkkonvektorer som endast cirkulerar luften. För kyla via FTX bör du även ligga ovan daggpunkten och köra så kallad torr kyla vilket i sin tur kyler allra minst när man behöver det som mest.

Ska du ändå göra jobbet med avstick på KB, separat cirkpump, kondensisolerad stam etc så satsa på separata fläktkonvektorer i de rum du vill ha kallt istället. Så gjorde jag och sen kan du köra FTX på kylåtervinning istället.

Eller så sätter du in en billig luft luft med en eller två innerdelar (sjukt billiga paket installerat och klart). Oavsett vad många skriver så tar det bra lång tid att nå någon slaggs break even på en frikylainstallation om du ska köpa alla installationstimmer av en röris inklusive material. Den stora prisskillnaden kommer just från att luftluft är en standardlösning som prispressats stenhårt. Jämför det med rörtimmar på löpande räkning inklusive allt material. Gör du det själv så ser kalkylen bättre ut men långt ifrån bra :) Personligen gjorde jag inte min installation av ekonomiska skäl, jag gjorde den för att det var kul och jag ville dessutom ha varmare KB till min poolvärme.

Lycka till


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!