0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag var du, så valde jag nog en Toshiba RAS B 16 till ett så stort hus som 180m², och med de temperaturer som du anger.
I andra hand en RAS B 13...
Den stora ytan i huset torde kräva två innerdelar för jämn värmefördelning.Om huset är bra isolerat skulle valt 2st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.Om huset är dåligt isolerat skulle valt 3st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.(det kan nämnas att jag värmer mitt hus med 2st Mitsubishi L/L-värmepumpar, funderar på att skaffa en tredje).
Citat från: asdf skrivet 05 april 2006, 15:01:58Den stora ytan i huset torde kräva två innerdelar för jämn värmefördelning.Om huset är bra isolerat skulle valt 2st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.Om huset är dåligt isolerat skulle valt 3st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.(det kan nämnas att jag värmer mitt hus med 2st Mitsubishi L/L-värmepumpar, funderar på att skaffa en tredje).Rask promenad tillbaka till Panasonic-forumet!!! Jag hade däremot valt två pumpar också.