Jag installerade själv en Jula 416-085 med 3kW oktober 2011 dockad mot en gammal oljepanna Egor/1978 med elpatron 6kW, med hjälp av en vvs-kille. Det framgick inte så tydligt av beskrivningar hur framledningsvatten/retur skulle kopplas från innedel till pannan. Men jag kom fram till att det varma vattnet från innedel/värmeväxl skulle in i toppen på pannan (i serie medföljande elpatron 3kW) o returen längst ner (då vatten sjunker vid avkylning i pannan). Det har fungerat mkt bra (i Malmö) nu i över 10år o värmer 126m2. Varmvattenmix på pannan bortkopplad då varmvattnet blev för dåligt, kör pumpen på 46° utan mix = bra duschvärme men ska man tappa badkar så får man sätta på elpatron panna en H innan. Från ca 20000kW till 10000kW hushållsel inräknat = mer än halverad uppvärmning!
Tre olika fel under tiden: Första felet efter ca 7år felkod F3 hetgasgivare pga avbränd kabel av hetgasrör = lödat skarv + krympslang. Andra felet avfrostar inte = givare längst ner vid förångare glidit ur dykrör pga spänd kabel = spännt fasthållningsfjäder + silikonfettat mot fukt. Tredje felet/två olika samtidigt juni/2022 efter att den varit avstängd 1 vecka (pga bortrest). Vid återstart helt släckt display inne = byte fyra kondensatorer innedel C17/100uF C19/470uF C24+C25/47uF dessa små uttorkade pga värme inne i metallburken, höj även märkspänning/storlek på dessa klarar värme bättre då! Så startade displayen igen men ingen värme + startade om hela tiden, kollade alla kondensatorer utedel =OK. Felkod på lysdioder ute = inverter fel. Ringde Jula som sa nästan aldrig fel i kompressor men att jordfelsbrytare hade han hört löst ut?? Då kom jag på att kolla kablar till kompressor, som hade bränt ihop vid flatstift under plastkåpa ovansida kompressor = kortade en kabel 2cm, pressade på ny flatstiftskontakt, isolerade o filade/putsade rent alla kontaktytor, spännde flatstift o vaselin mm. Dammsög o gjorde rent allt = funkar igen.
Hoppas på 10 nya varma år 🤑