Lite oklart vad du menar med det?
Menar du den service som vissa fabrikat kräver för att den 5-åriga garantin skall gälla, eller är det nåt annat?
De flesta tillverkarna kräver idag ingen service under garantitiden för privatpersoner, men t.ex. Daikin kräver det för kommersiella kunder/företag, för att de inte sällan används i verksamhetslokaler där det dammar mycket mer än i ett vanligt egnahem.
Lite beroende på hur det ser ut kan man kanske förhandla priset beroende på hur utförlig service som behövs, men sånt är ju upp till kund/servicefirma.
En riktig service där alla steg utförs tar som regel runt 2 timmar, rengöring av filter, avfettning/tvättning av förångare, kondensor, droppskål, kondensvattenslang samt uppmätning av tryck och temperaturer före/efter är sånt som jag vet att vi utför på våra "fullserviceuppdrag".
Vissa kunder vill bara att vi testar maskinen och gör en rejäl rengöring om det ser ut att behövas, så priset kan skilja lite beroende på vad som beställs av kunden.
Som regel stiger trycket på trycksidan med 2-3 bar efter rengöring, så att det har en viss effekt tycker jag verkar uppenbart.
Vi har sett skräckexempel på där innerdelarna är fulla med damm, hund/katthår, eller har blivit igensatt av tobaksrök.
Även utedelarna kan på vissa platser bli rätt ansatta av olika typer av pollen, frökapslar, löv, mossa, alger och liknande - det kan skilja väldigt mycket mellan olika platser.