0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag lånar denna tråd då mina frågor är snarlik som TS, men lite andra förutsättningar. Även jag är en riktig amatör gällande luftvärmepumpar, så hav överseende Alla kommentarer uppskattas. Vi har nyligen köpt en liten fjällstuga om ca 55 kvm, där det finns en relativt ny kamin och några väldigt gamla elradiatorer. Vi kommer nyttja stugan en hel del själva, men även hyra ut den en hel del så vi vill kunna ha lite bättre kontroll på energiförbrukningen, om möjligt. Vill därför uppdatera uppvärmningen och har fått offert på samma två modeller som TS men i den mindre storleken. Dvs, Mitsubishi LN Hero 25 och Mitsubishi FT Ninja 25. Prisskillnaden är marginell, så den är oviktig i sammanhanget. Temperaturen går väldigt sällan under -15 vad jag kan läsa mig till, och genomsnittstemperaturen för vintermånaderna verkar ligga på -5 till -8. Oklart om det har någon betydelse för svaret, men vi överväger att ersätta befintliga elradiatorer med nya. Sen är jag förvisso inte helt säker på hur man ska kombinera luftvärmepumpen med radiatorerna för bästa effekt, eller om det ens är nödvändigt att byta de befintliga? Hur som haver, frågorna är då:1. Är den dimensionerade effekten om 3,2 kw lagom/tillräcklig för (har läst mig till ca 50 KW/m2 men någon sa till mig att man bör ta i lite extra gällande effekt)? 2. Vilken av de två modellerna ska vi välja, och har det öht har någon betydelse utifrån våra förutsättningar? Hero lockar ju spontant med SCOP på 5,2, MEN den har också en spec på "SCOP för kallt klimat" på 4,0 vilket gjorde mig osäker då jag inte lyckats reda ut hur "kallt klimat" definieras. Finns dock en uppgift om nominell värmeeffekt ända ner till -15. Ninja i sin tur har SCOP på 4,6, men inte alls något alternativt SCOP-värde för kallt klimat. Sen verkar Hero ha lite fler funktioner som dubbla luftriktare och "I-see sensor" men det är sekundärt för vår del just nu. Vill ha bästa möjliga effekt helt enkelt.Tusen tack på förhand!