0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har man en F730 så tjänar man väldigt lite på att samköra med LLVP. Men priset på en LLVP är ju ganska lågt plus att man får kyla på sommaren så det är fortfarande rimligt. Sedan kanske du väljer någon billigare FLVP istället med kapacitet som 310P, t.ex. NIBE F370, Bosch Compress 3800i EW9, IVT Vent 402 eller Thermia Ventec(?)
Jag tänkte mest på scenariot när nuvarande 310 ger upp, vilket kommer ske inom överskådlig framtid. Om jag då ersätter den med en F730 (eller ev F750 om det går) så försvinner ju lite poängen med LLVP om den nu ger liknande förbrukning. Vad jag sett kostar F730 runt 110 000Kr. Visst kan vi fortfarande då köra kyla med LLVP men det är inget vi bryr oss om så mycket och då blir ju en investering i LLVP lite bortkastad vill jag påstå. Men absolut, köper vi en billigare FLVP så är ju LLVP fortfarande berättigad!Vad jag läst kan F730 väsnas ganska mycket, då vore det ju trevligt att flytta ljudet till utedelen med en LLVP istället. Jag gissar att en LVVP installation skulle hamna på ca 130 000Kr. Ifall det inte är mycket dyrare än 730 så tar jag nog hellre det tänker jag.
Satsar du på en LVVP, måste du satsa på ett ventilationsaggregat också.
Har du "Kritan" läst detta inlägg?Det kanske kan ge inspiration till en lösning.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Japp, men det kostar väl inte många tusenlappar?Vet inte om jag hängde med riktigt. Kopplat på FLVP värmevatten som ges till LVVP typ? Är ju också en tanke antar jag men man hade ju velat se konkreta siffror på en sådan lösning, vad man faktiskt kan spara.