Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mina tips pÃ¥ Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.  (läst 8078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlleMannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funderar på att skicka efter Innova Multi Ducto 800 från Italien. Har det fungerat bra att skicka efter? Har fått svar från Idrocrimat, finns det andra leverantörer, hittar inga som svarar? Hur lång leveranstid skall man räkna med? Hur betalar man?

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #16 skrivet: 20 december 2022, 08:19:13 »
Har köpt fläktkonvektor från www.idrocrimart.it och det funkade bra, svarade snabbt på mail, kom med bra råd om vad jag skulle beställa på bra engelska.

Jag beställde i Juni då det var allmänt leveranskaos, tog då 8 veckor att få grejorna.

Jag betalade med PayPal.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #17 skrivet: 20 december 2022, 22:31:25 »
Var inne och kollade www.idrocrimart.it.
GÃ¥r det att justera texten till engelska?
Är lite dålig på italienska.
Dock verkar de sälja en del konvektorer och tyckte jag såg något om app styrning också men kan ha fel.

Utloggad OlleMannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har köpt fläktkonvektor från www.idrocrimart.it och det funkade bra, svarade snabbt på mail, kom med bra råd om vad jag skulle beställa på bra engelska.

Jag beställde i Juni då det var allmänt leveranskaos, tog då 8 veckor att få grejorna.

Jag betalade med PayPal.

Jag har varit i kontakt med dom och fått några offerter. Verkar seriösa. Tack för ditt svar som verkar bekräfta detta.

Utloggad OlleMannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var inne och kollade www.idrocrimart.it.
GÃ¥r det att justera texten till engelska?
Är lite dålig på italienska.
Dock verkar de sälja en del konvektorer och tyckte jag såg något om app styrning också men kan ha fel.

Hej, om ställer dig i texten på deras hemsida och högerklickar på musen får du upp en meny. Nästan längst ned kan klicka på översätt till svenska. Då blir det ännu enklare.
Jag har varit i kontakt med dom och kommer beställa efter nyåret med överenskommen leverans slutet mars.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Hur har det gått för er? Blev det några beställningar?
Om ja, blev ni nöjda?

Jag går själv i funderingar på frikyla nu när jag fått mitt nya borrhål installerat och har nu tot 300m borrhål som kan kyla huset mot tidigare 120m.
Jag är mest sugen på inbyggnadsvarianter typ Innova DUCTO MULTI SLC 600. Då jag har två vindar i olika nivåer så skulle jag behöva två av dessa som skulle kunna kyla två sovrum vardera. Ingen aning om just dessa är "lagom" till mitt hus. Efter vad jag har läst, så kan en överdimensionerad fläktkonvektor vara dålig på att kondensera fuktig sensommarluft med fuktiga lakan som följd. Jag fick just svar från IdroCrimart att Innova DUCTO MULTI SLC 600 kostar € 925,00 inkl moms. Exkl frakt. Det blir ju en slant om man behöver två, med frakt på det också plus rör, islolering, kanalisation, rörmokare mm.
Antar att man hamnar på över 40.000kr. Låter det rimligt?

Idag har vi portabla AC's i två av sovrummen och de är ju lite jobbiga att hantera och går ju inte att ha igång på natten. Dessutom har vi idag ingen AC i två av sovrummen, så att investera i ovan frikyla skulle ju dessutom öka komforten betydligt, förutom att återladda borrhålen (och höja COP/temp i borrhålen).

Jag har bara lite svårt att landa i om det är "värt" investeringen. Hur resonerar ni kring kostnader och vad har ni landat på?

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är mest sugen på inbyggnadsvarianter typ Innova DUCTO MULTI SLC 600. Då jag har två vindar i olika nivåer så skulle jag behöva två av dessa som skulle kunna kyla två sovrum vardera. Ingen aning om just dessa är "lagom" till mitt hus. Efter vad jag har läst, så kan en överdimensionerad fläktkonvektor vara dålig på att kondensera fuktig sensommarluft med fuktiga lakan som följd. Jag fick just svar från IdroCrimart att Innova DUCTO MULTI SLC 600 kostar € 925,00 inkl moms. Exkl frakt. Det blir ju en slant om man behöver två, med frakt på det också plus rör, islolering, kanalisation, rörmokare mm.
Antar att man hamnar på över 40.000kr. Låter det rimligt?
Kör ett liknande projekt med två kanalanslutna konvektorer. Jag gick på CRSL från Eveco, https://ventbolaget.se/produkt/flaktkonvektorer/crsl-ecm-ec-flaktkonvektor-for-kanalanslutning/.

Jag tänkte på vad du skrev om fuktig sommarluft. Det har väl mer med att temperaturen på köldbäraren är för hög än att systemet är överdimensionerat? För om du har ett överdimensionerat system som går med låg fläkt men fullt köldflöde så borde kondenseringen bli högre i en överdimensionerad. Luften har rimligen mer kontakt med kall yta än en underdimensionerad på högre fläktläge. Väl?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter vad jag har läst, så kan en överdimensionerad fläktkonvektor vara dålig på att kondensera fuktig sensommarluft med fuktiga lakan som följd.

Ja, instämmer föregående talare, en överdimensionerad som kan köra lägre hastighet på fläkt borde resultera i mindre mängd fukt som kan springa förbi.

Men rent generellt så blir ju känslan snarare torrare än fuktigare om du har kyla. Då rummet redan är nedkylt när utetemperaturen sjunker så finns det ingen förhöjd fuktighet som kan kondensera när utetempen sjunker. Och eftersom en fläktkonvektor cirkulerar luften runt runt så kommer ju eventuell fukt successivt kondensera om inte på första, men 2:a, 3:e vändan genom konvektorn. Jag upplevde bara positivt klimat efter min första sommar med frikylan.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Hinken91

  • Gäst
Hinken91
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #23 skrivet: 30 april 2023, 19:11:22 »
Hej, lyckades hitta denna tråden via google. Har idag Bergvärme samt ftx, Heru ifrån Östberg med ett kylbatteri för tilluften. Det gör ju några grader på sommaren, om jag tar bort donen i taket och kör fläkten på hösta. Men har nu i två år funderat på att ersätta det med en fläktkonvektor. Ska ju inte vara svårt eller stort jobb att byta ut kylbatteriet emot något annat då allt finns idag, rör dragna, cirkulationspump o.sv.

Ni pratade om Innova DUCTO MULTI SLC i tråden, den verkar ju väldigt trevlig och ändå i okej pris. Verkar inte hitta jättemycket info om dessa på nätet, men ser nästan ut som att det är gjorde för att sitta ovanför undertak? Men om jag isolerar denna, visst borde jag kunna ha den uppe på vinden där kylbatteri och liknande idag finns?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!