Hej !
Fråga angående IVT490
Timpriserna på el i SE4 södra Sverige fluktuerar väldigt mycket per timme, oftast med väldigt höga priser tex 06.00-10.00 och sedan något lägre under lunch, tidig eftermiddag och sedan höga priser igen 16.00-21.00
Med 2 vuxna och 2 ungdomar så går det under sommartid mest energi för att värma varmvatten. Dusch på morgonen och sedan ofta dusch på kvällen efter fotbollsträningen.
Nu inför sommaren har jag ställt om min IVT490 så att eltillskott inte kickar in förrän efter 3 timmar (2immar var standard), och max effekt vid eltillskott har jag satt till 1 kwh (9kwh standard). Så något eltillskott ser jag inte kicka in, vilket är väldigt bra.
Ekonomiläget är också aktiverat såklart.
Dock, kompressorn går såklart efter att det duschats på morgonen inför skola/arbete, och då kickar kompressorn in ca 07.00 och kör på kanske 2 timmar, och detta sker då just under de timmar då elpriset är som högst.
Då ingen ändå är beroende av att snabbt få mer varmvatten klockan 07.30 och framåt, så skulle jag istället vilja få kompressorn att sätta igång först kanske 4-5 timmar efter att det har duschats, så att kompressorn jobbar någon gång kring 11.00-15.00 när elpriserna brukar vara ca 30-40% lägre än just på morgonen.
På samma sätt på kvällen när de duschar klockan 20.00 efter fotbollsträning så hade det varit bra om kompressorn hade börjat värma vatten först vid 23.00 och sedan under natten, då elpriset då är väldigt mycket lägre i SE4.
Så min fråga, under sommartid, vilken parameter i service inställningarna på IVT490 kan jag nyttja för att fördröja att kompressorn kickar in, pga att den anser att vattentemperaturen är för låg ?
Finns det en inställning för differensvärde för vattentemp som man kan ställa lägre eller liknande så att den väntar med att dra igång kompressorn ?
Kanske ändring av "2.4 Inställning av VV differens" kan göra att man förskjuter tiden tills kompressor startar ?
Tacksam för feedback för att begränsa påverkan av varierande timpriser på el.