Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ComfortZone 50 ECO - klickar och låter  (läst 473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt-1000

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ComfortZone 50 ECO - klickar och låter
« skrivet: 01 juni 2022, 20:35:15 »
Hej,

Jag har en ComfortZone 50 ECO, insatt 2011 som har börjat låta en hel del. Jag misstänker att de är cirkulationspumpen då ljudet blir annorlunda när man ändrar hastighet på pumpen, men har verkligen riktigt dålig koll på läget :)

Jag skickar med en film där de låter ganska mycket. Är det någon som kan bekräfta eller avfärda teorin med cirkulationspumpen? Ibland är den helt tyst, ibland klickar den hög, ibland lite mindre, de verkar vara helt slumpmässigt. I övrigt funkar den bra, inga problem med värme och vatten, allt funkar i övrigt som tidigare. Trycket är kanske lågt som ligger på 0.5.

https://www.icloud.com/photos/#01augWRbrU4zmUXz_7T3t18vw

Ha de bra
-Bengt

Inloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9844
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ComfortZone 50 ECO - klickar och låter
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2022, 20:59:31 »
Låter som impellern sitter lite löst på axeln tycker jag?!? Det är nog dags att byta den cirkpumpen. Ser ut att vara en äldre standardtyp så det finns många olika alternativ beroende på utrymmet som finns där den sitter. https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-frnluftsvp-bbr-ce-50-60/cirkulationspump-wilo-rs-25-6-3-p-130-mm-3-hastigheter.html
« Senast ändrad: 01 juni 2022, 21:01:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!