0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För min del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt. Är inne på kompressor nr 4 nu. Kompressorvärmaren bör man absolut ha för att motverka att köldmediet löser sig i smörjoljan. Mycket märkligt att den togs bort hos dig! Antalet drifttimmar påverkar också livslängden på en kompressor som normalt lär hålla 70.000 - 100.000 timmar vad jag sett. En avluftstemperatur på 10,6° låter väldigt högt men det kanske är ett mycket stort hus med högt ventilationsflöde? Knapparna verkar känsliga på den nya styrpanel med grå knappar som infördes från runt år 2003 och framåt. Nytt styrkort kostar ett par tusen men är inte så svårt att byta själv om man är händig.
Jag tycker byta styrkort är en mindre bra investering, den fungerar ju ändå. Borde gå att hitta någon taktik som innebär trycka på knappen försiktigt eller i hörnen som avhjälper.Det finns vissa som bytt själva tryckknappen och löst hela problemet.Det finns ganska mycket reservdelar på marketplace om man vill hålla ner kostnaden något.De äldre korten har tidigare stopptemperatur, t ex min stannar kompressorn på 52 grader, det påverkar livslängden positivt.
höga hetgaser tar livet av kompressorn på sikt, oljan koksar och sätter igen ledningar. För låg överhettning så att det kommer in vätska i kompressor, dödar den också, speciellt med r290, eftersom den fungerar som ett lösningsmedel. den tvättar bort oljefilm, med risk för torrgång m.m.
ja fläkthastighet spelar roll, men överhettas gasen för mycket så blir kylningen sämre till kompressor, och hetgaser ökar, allt lirar ihop.för att ställa den optimalt, bör man mäta tryck och temperaturer. Kompressorn kyls ju av suggasen, därför är det viktigt att överhettningen är rätt, dvs, inte för låg = köldmedium i vätskeform tillbaka in i kompressor, och inte för hög, returgas är för varm och kompressor får inte nog med kylning.