Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare  (läst 7620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #15 skrivet: 04 april 2006, 10:04:34 »
Jag tror att det är klokt att tänka sig motsvarande maxeffekten från elelemeten med max 55 grader ut från Värmepumpen. Det bör innebära goda marginaler och relativt låga temperaturer fram under stora delar av året.

Jag är i samma läge som du, håller på dimensionerar för vattenburna rad. ist.f. direktel. För mig stämmer det ganska bra om jag jämför maxeffekten på mina elelement med vad jag får fram vid uträkning enligt Thermopanels värmebehovsberäkning för DT 50.
http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_25_dim_varmebehov_101.pdf
I övrigt är jag inne på 22-stammar och 15-stick, efter timmar av förkovring på ett vanebildande forum...  ;) Däremot är jag inte riktigt på det klara vad det blir för värmekälla än, men det får väl bli en tråd för sig så småningom.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #16 skrivet: 06 april 2006, 18:07:26 »
Jag har fått för mig att verkningsgraden ska bli bra mycket bättre om man går för DT30 istället. Elementen blir väl något dyrare men det bör man tjäna igen rätt snabbt tror jag

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #17 skrivet: 06 april 2006, 18:31:00 »
18 m2 x2,40 i takhöjd =43,2 m3

Effektbehov 35w/m3
35w x 43,2 =1512w vid DT50

1512w x 1,57 =2374w vid DT 30
« Senast ändrad: 06 april 2006, 19:10:27 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #18 skrivet: 06 april 2006, 19:04:20 »
Det jag avsåg var att med dt30 så blir VBut ca 52-55 grader beroende på framledningsföluster vid maxeffekt på elementen. Detta bör innebära ett lågt uttag av tillsatsvärme. DT50 blir väl nästan omöjligt iom att pumparna går till 65-70 i VBut?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35984
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #19 skrivet: 06 april 2006, 22:57:43 »
Här kommer mina tips.

Om du bestämt dig för en 6 kW värmepump, dimensionera då radiatorerna för en total uteffekt vid DT30 på ca 8-10 kW.
Det kommer att ge dig en maximal framledningstemp på ca 40-45 grader och en cop över året på ca 3.2-3.5.

Dra 22 mm stammar och 15 mm stick till radiatorerna, tvårörs system. Det kostar lite mer än om du räknar snålt på alla rör, men inte så mycket, hellre onödigt bra flöde, än lite för lite. Ekonomiskt bör det inte skilja mer än några tusen kronor, det blir enkelt, och du vet att det kommer att fungera.

Köp inga termostater till radiatorerna, bara "koppel" med grundflödesventil, typ danfoss eller motsvarande av annat fabrikat.
Med grundflödesventilerna kan du justera in eventuella över/undertemperaturer i olika rum. ( du sparar ~3000 kr)

Tänk på att om du i snitt har en uteffekt på värmepumpen på 50 watt/m2 och en uteffekt på radiatorerna om ca 70 W/m2 så skall du dimensionera rum med mer än 1 yttervägg med lite större radiatorer än de rum som bara har 1 (eller ingen) yttervägg.
Jag kan inte de exakta värdena, men lägg på ca 10% på uteffekten/m2 i rum med 2 eller fler ytterväggar. Den effekt du tar dit får du minska ned i övriga rum. Det kan alltså betyda att du i rum med 2 ytterväggar har radiatorer som ger ca 77 W/m2 i uteffekt, och i rum med bara 1 yttervägg har radiatorer som ger en uteffekt på ca 63 W/m2. I rum utan ytterväggar behöver du inte mer än 30 W/m2.
Alla effektangivelser avser de vid DT30.

När du drar dina rör, tänk på att de inte får ligga an mot trä eller träfiberskivor någonstans, du kommer då att få knäppningar och knackningar i hela husstommen vid temperatorvariationer i rörsystemet, borra rejäla hål, om du vill täta, se till att centrera rören i hålen och foga med fogmassa eller silikon så att rören inte kan ligga an mot trä/träfiberskivor.

Billigast (och bäst) blir det om du använder lödkopplingar, enklast (för en amatör) är att använda presskopplingar. Skärringskopplingar är dyrast och sämst.

Fler funderingar?

Hör av dig.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nyburgare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #20 skrivet: 07 april 2006, 18:32:44 »
Liksom er andra håller jag fn på med samma "övningar", dvs förbereder och räknar på konvertering från direkt-el till vattenburen (med sikte på bergvärmepump som "källa").

Jag har tittat en hel del på radiatorer och det finns ju snarlika radiatorer från en rad tillverkare som Purmo, Thermopanel, Korado och Epecon. Till utseendet och format är de alla snarlika och det finns ju i olika format 10,11,21,22,33.

Vad jag noterat är dock att Epecon för alla storlekar och DT ger avger lite mer värme än de övriga. Det skiljer en del watt, i storleksordning 20-60 w. Jag undrar hur det kan komma sig. Till format och storlek ser de väldigt lika ut och exvis Purmo och Thermopanel anger exakt samma värden. Stämmer värdena så blir ju Epecons radiatorer lite mer attraktiva än de övriga (om nu inte priset är väsentligt högre)

Nån som har nån idé?

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #21 skrivet: 08 april 2006, 10:53:28 »
Tack Rickard.

Jag tror att jag kan mjuklöda rören utan större problem. Jag kan svetsa enklare grejor och jag är bra på elektroniklödning så den biten är nog inga större problem.

Wattmässigt så ska det nog bli bra om jag går på befintliga effekter. Det är ett rum som är underdimensionerat enligt reglerna men  det funkar bra idag med 1000W så det får gå helt enkelt.

Är termostater generelt av ondo eller kan de användas på den slingan. Tre olika temp på tre element längs den slingan. Badrummet ska ha 22-23. Sovrummet 18-19 och groventren 21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35984
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #22 skrivet: 08 april 2006, 13:54:20 »
Termostater behövs egentligen aldrig, inte annat än i rum som blir för varma av solen t.ex. sovrum.

Du måste köra med så hög kurvlutning i reglerdatorn att det rum där du vill ha varmast blir tillräckligt varmt, övriga rum stryper du sedan ned flödena på dess radiatorer så att tempen blir lagom, det är bättre att du gör det manuellt än att du låter termostater sköta det hela. Om du låter termostar sköta flödes/tempregleringen kommer du att få olika stor deltaT över ditt system vilket medför sämre verkningsgrad och t.o.m. risk för att kompressorn löser ut p.g.a. hög returtemp.

Jag skulle som sagt var aldrig sätta in termostater, men det är jag det.

Om du sätter in termostater, gör det på max 1/3-del av dina radiatorer/slingor så bör du inte få några större problem med styrningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfrågor från en total nybörjare
« Svar #23 skrivet: 09 april 2006, 11:18:51 »
Det här forumet är ju kanon!

Nu måste jag bestämma mig för om ca 300 meter ytjord är tillrräckligt eller om det blir att plocka fram stora borren.
Jag är mer och mer inne på att sätta pumpen i förrådet även om det ger en merkostnad på minst 10'. Jag måste dra 7 meter kulvert för elementvattnet och ca 15 meter för varm och kallvatten. Detta är pengar jag bara får lov att hitta eftersom jag är ljudkänslig så har jag förstått att det är en dålig ide att sätta pumpen inne.

Sen måste jag klura på om jag vågar hänga rören under huset. Har plintgeund så det är ju löjligt lätt att dra dem men vad händer vid ett strömavbrott.....

Alternativet är att byta sockellisterna och gömma allt där. Jag har tidigare sett sockel med rör i och tomma socklar som man kunde lägga rör i. Naturligtvis hittar jag inte dessa nu. Går ju iofs att göra egna socklar också.

Appropå rör så har jag sett att vissa rekommenderar pex slang. Kan man använda den istället och är det i sånna fall vanlig golvvärmeslang som används?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!