0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingången "EXT" sitter upp till vänster på kraftkortet, i menyn 1.13 ställs in hur många grader börvärdet sänks med då ingången är aktiverad. Att manipulera ON/OFF knappen skulle nog ställa till mera problem om den kommer i otakt.Står inte mycket i manualen om detta men jag har testat och det funka i min IVT490 med programversion 2.50.I svar #7 i detta inlägg finns en bild som visar var man kopplar in ext. styrning av semester läge.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65283.msg740249#msg740249Det står EXT. på plintarna.
Hur har du gjort för att aktivera den?
borde väl bara å koppla med en shelly 1?
tänkte styra föräldrarnas 490, styr själv min nibe 1215 genom att koppla ntc givare parallellt med både utegivaren och vvbn vilket funkar toppen dock klarar jag mig väldigt långt utan elspets så den är avstäng.Men 490 är ju ganska klen så elpatron behövs ju när det blir lite kallare och har förstått att det är svårare å styra den? man vill ju inte spetsa när det är som dyrast.Om man kör ext så den går i semesterläge finns det väl ändå risk att elpatron hoppar in? kanske mest mot vvb men även värmen? och man kanske vill köra kompressorn även på dagen för att det inte ska bli allt för kallthelst skulle jag vilja styra att inte elspetsen hoppar in, dom kommer även få en ny trevlig effektavgift i höst som är 60kr per kwh förbrukat på den högsta timmen vard 7-20 som man gärna vill undvika :-) har redan ställt ner max elspets maskinen får använda.Finns det inget sätt att styra blockeringen av elspets?
Har du två Shelly med olika ntc givare på vardera och sen kopplat till utetempplinten? Det bästa vore naturligtvis att kunna bryta slingan till elpatronen på något sätt, antingen på signal eller på kablarna. Har tyvärr för dålig kunskap om sådant här. 60kr per förbrukad kWh ?? Var är detta någonstans och var finns mer information? Verkar helt fruktansvärt!
jag har en shelly till utegivaren och en shelly till vvbn, så när shellyn sluter kopplas en ntc givare parallellt med den befintliga.Är i södertälje kommun, det är alltså 60kr per kWh under den timme som förbrukat mest, exempel om huset drar som mest 3kwh under den timmen så kostar det 180kr för den månaden, råkar du koppla in elbilen så den timmen blir största förbrukningen så får du betala om bilen nu kan ladda 22kwh, 22+3=25kwh för den månaden dvs 1500kr för den månaden så det blir en dyr laddning [/Så är min tanke också. Men vilken av givarna är det som bestämmer när varmvatten ska produceras? GT3?Usch, det låter fruktansvärt. Ja då gäller det verkligen att ha koll på läget för så dyra laddningar vill man inte ha. Nästa lika dyrt som att köra dieselbil