Hej!
Har precis byggt hus och fått en Altherma 3 (EHVX-E9W) installerad med tillhörande utedel och är så klart intresserad av att veta lite mer om inställningar och förbrukning.
Jag har bläddrat igenom den minst sagt tjocka installationsmanualen och användarmanualen men de lämnar mig ändå med frågor då den ena manualen är sjukt tekniskt och den andra inte förklarar egentligen nånting.
Saker jag försöker förstå är bland annat hur jag ska tolka förbrukningsdata, ska jag inte kunna se hur mycket elpatronen använts (om den ens används)?
I april rapporterar pumpen en förbrukning på cirka 300kWh, tittar jag i mobilappen kan jag se att klimatkontrollen dragit 223kWh varmvattentanken 72kWh men inget mer än så.
Förutsättningar är 150kvm hus i ett plan, lättklinker (Leca ISOBlock) placerat vid Gävleborgskusten, vattenburen golvvärme och FTX-system. Inomhustemp mellan 18-22 grader beroende på rum (varje slinga med egen termostat). FTX-systemet återvärmer till 20 grader.
Så en förbrukning om 300kWh i april månad är ju absolut inget att orda om. Pumpen är inställd på väderberoende drift.
Sen blir jag inte riktigt klok på framledningstemperaturen. I skrivande stund visar appen en framledningstemperatur på 49 grader. Varmvattenberedaren är inställd på 52 grader och är just nu uppvärmd till 45 grader. Är det för att pumpen håller på att värma tanken som min framledningstemperatur är så hög?