Hej forumet!
Jag är en smula villrådig beträffande hur jag skall agera med min smått ålderstigna frånluftsvärmepump.
Jag har en IVT 480 från år 2000 där kompressorn är bytt och konverterad till freon år 2007 eftersom originalkompressorn skar. Enligt reparatören berodde det på att det ursprungliga köldmediet (gasol) inte fungerade ihop med smörjmedlet. Jag har genom åren bytt fläktmotor och motor till trevägsventilen samt en kondensator till fläkten. Nu verkar värmepumpen inte ge så mycket värme som förr. Att fylla på med freon hjälper bara temporärt, så den läcker förmodligen.
Kollar man på nätet, så finns det frånluftsvärmepumpar avsedda för utbyte. Är det en sådan jag skall ha? Det verkar finnas mer effektiva varianter som används vid nybyggen, men till högre pris. Med dagens höga elpriser är det kanske mer ekonomiskt?
Någon leverantör tycker att jag skall skippa värmeåtervinningen och i stället ta värmen från utomhusluften. Är det verkligen vettigt?
Kanske skall jag satsa på en luft/luft-variant och använda den befintliga anläggningen som el-panna när det behövs, när frånluftsvärmepumpen har gett upp helt? Jag har en kakelugn som jag har börjat elda pellets i med ganska bra resultat, så det går att kapa de högsta elpristopparna. Luft/luft-värmepumpen är billig att installera och kan även ge svalka på sommaren. Fast den låter en del förstås.
Kanske kan man förlänga livet på den befintliga värmepumpen genom att trycka i en burk tätningsmedel avsett för klimatanläggningar i bilar, eller blir det mer som aktiv dödshjälp?
Dela gärna med er av era tankar!
/Svante
Huset är byggt 2000 i göteborgstrakten, 154 kvm, Elförbrukning 14000 kwh/år, 150 kg pellets/år