Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch Compress 6000 AW M - vatten sipprar ut ur och trycket sjunker  (läst 4787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lovisa Moberg

  • Gäst
Lovisa Moberg
Bosch Compress 6000 AW M - vatten sipprar ut ur och trycket sjunker
« skrivet: 25 april 2022, 22:16:55 »
Hjälp - vad kan vara fel?

Min värmepanna fick felkod första gången den 23 december, den fick felkod och lade av för att trycket sjunkit under 1. Ringde installatören som kom ut till sist och helt sonika drog på trycket varvid allt frid och fröjd igen. Han mumlade något om "hm kanske är en läcka någonstans?".

Trycket har sjunkit under 1 några gånger till med samma resultat (felkod), men de här gångerna har jag själv fyllt på vatten i systemet vilket löst symptomet - dock börjar det väl bli hög tid att lösa vad som orsakar själva problemet... Det visade sig nämligen att det troligtvis hänger ihop med det faktum att vatten i princip ständigt sipprar ut från slangen i nederkant - visade sig häromveckan att jag hade haft en påse med kläder som stått bredvid och sugit upp vattnet, så det har troligtvis läckt ett tag.

Är det bara ringa reparatör som gäller? Jag är relativt händig men har visst respekt för att jag inte fixar det här själv. Vill dock gärna framförallt förstå vad problemet kan vara.

Lovisa Moberg

  • Gäst
Lovisa Moberg
SV: Bosch Compress 6000 AW M - vatten sipprar ut ur och trycket sjunker
« Svar #1 skrivet: 25 april 2022, 22:23:18 »
Hjälp - vad kan vara fel?

Min värmepanna Bosch Compress 6000 AW M fick felkod första gången den 23 december, hade lagt av för att trycket sjunkit under 1. Ringde installatören som kom ut till sist och helt sonika drog på trycket varvid allt frid och fröjd igen. Han mumlade något om "hm kanske är en läcka någonstans?".

Trycket har sjunkit under 1 några gånger till med samma resultat (felkod), men de här gångerna har jag själv fyllt på vatten i systemet vilket löst symptomet - dock börjar det väl bli hög tid att lösa vad som orsakar själva problemet... Det visade sig nämligen att det troligtvis hänger ihop med det faktum att vatten i princip ständigt sipprar ut från slangen i nederkant - visade sig häromveckan att jag hade haft en påse med kläder som stått bredvid och sugit upp vattnet, så det har troligtvis läckt ett tag.

Är det bara ringa reparatör som gäller? Jag är relativt händig men har visst respekt för att jag inte fixar det här själv. Vill dock gärna framförallt förstå vad problemet kan vara.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29873
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser att du skrivit 2 inläg, men en AW passar nog bäst i tavlan för luft/vatten?
Vilken slang är det som läcker?
Om du skapar ett konto här kan du bifoga bilder.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3458
  • Karma +4/-7
Vattnet från slangen kan, men behöver inte, vara relaterat till att trycket sjunker i radiatorsystemet.  Det bästa är om du tar ett foto på slangen vattnet kommer ifrån så man kan se vattnets ursprung.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag får gissa så har du ett "gammalt" expansionskärl av sluten typ, där gummiblåsan gått sönder. (Brukar hålla i 5-10 år)
Det resulterar i lågt tryck när systemet är kallt, och sedan du fyllt på vatten, och systemet värms upp igen så blir trycket högt, och vatten läcker ut via säkerhetsventilen, inte sällan evakueras det vattnet ut på golvet, även om korrekt installation innebär att det vattnet skall ledas till avlopp.
Det kan också vara säkerhetsventilen som läcker, och det kan ibland gå få tätt bara genom att öppna den några gånger så den får spola rent i tätningen.
Det gör man genom att vrida på ratten som sitter på ventilen, den öppnar först och om du fortsätter vrida så stängs den med ett "klick" - då slutar du vrida på ratten.
Det finns normalt också en säkerhetsventil på anslutningskopplet, där inkommande kallvatten (tappvatten/varmvatten) till pannan är ansluten, även den kan läcka.
Det finns även en möjlighet att ventilen som du fyller vatten med inte sluter helt tätt, och då får du samma typ av problem, men då skulle nog trycket aldrig sjunka, det förutsätter i så fall BÅDE trasig expansionskärl, och läckande ventil.

Mest troligt är det bara fel på expansionskärlet, och det kan du kolla genom att avlägsna (normalt) det svart locket i botten (eller toppen) av kärlet och trycka in den lilla ventilen där man fyller luft - kommer det vatten där är gummiblåsan trasig och du behöver byta ut kärlet.
« Senast ändrad: 26 april 2022, 07:33:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Dagens värmepumpar har ofta variabel cirkulationspump. När värmepumpen producerar värme till huset kör pumpen på ganska lågt varvtal. Vid varmvattenproduktion varvar den upp till full hastighet mot slutet när varmvattentemperaturen stiger. Så länge värmeväxlaren är ren och fin fungerar det som tänkt. Efterhand som systemet används vill gärna värmeväxlaren sättas igen av rostpartiklar från värmesystemet. Det gör att cirkulationspumpen får ett ökat motstånd när den pressar vattnet genom värmeväxlaren. Det ger i sin tur  att vattentrycket i systemet ökar och framförallt när cirkulationspumpen går för fullt under slutet av varmvatten körningen. Har man en säkerhetsventil på 1,5 bar vilket är vanligt och ett grundtryck på 1 bar kan trycket öka över 1,5 bar och då släpps vatten ut genom säkerhetsventilen. Händer detta minskar grundtrycket när cirkulationspumpen bara går på lågfart och sitter det då en givaresom har koll på detta så kan det givetvis komma ett larm.
Detta problem har jag erfarit med  min thermia itec men kanske kan vara så även på din Bosch.
Ganska enkelt att åtgärda då man löser problemet genom att backspola värmeväxlaren och då får man ut alla smuts som bromsar flödet.

För att se om du har detta problem kan du kolla på manometern som sitter på säkerhetsventilen och först se vad den står på när pumpen inte används och sen jämföra när den producerar varmvatten. Går den över 1,5 bar så har du troligen hittat ditt problem.

Nog lämpligt att först kolla så expansionskärlet är ok. Det ska ju kunna ta upp när vattnet expanderar när volymen ökar pga ökad temperatur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De flesta cirkpumparna har bara en tryckhöjd på ca 0.6 bar, vilket innebär att trycket i så fall borde stabilisera sig på som minst 0.9 bar.
Om jag inte tänker fel.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag inte tänker fel.  Sc:,h

Kanske delvis...

I ett normalt villasystem sitter manometern invid det enda expansionskärlet, på ett (eventuellt kort) gemensamt avstick så att det inte strömmar vatten precis igenom. I ett sådant system påverkar inte cirkulationspumpen alls vad som visas på manometern så länge expansionskärlet fungerar (och det inte finns en massa luft någon annan stans i systemet.)
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Jag tror expansionskärlets funktion är endast att ta upp vätskans utvidgning utan att trycket ökar så mycket i systemet. Mer vatten kompenseras med att gummi ballongen i expansionskärlet trycks ihop.

Det vattenpumpen gör är att cirkulera  vattnet genom att öka trycket på ena sidan och då minska det på andra sidan. Så länge det inte är så mycket motstånd i ledningen där vattnet cirkulerar ökar/minskar inte trycket så mycket då vattnet börjar cirkulera istället.

Om värmeväxlaren är igentäppt och gör att vattnet inte kan cirkulera så lätt får man fenomenet att trycket stiger på ena sidan cirkulationspumpen.
Hur manometern påverkas borde bero på vilken sida om cirkulationspumpen den sitter.
På min ökar trycket så där sitter den rimligen på cirkpumpens trycksida.

Var tvungen att testa hur många bar min manometer ökar vid 100% hastighet kontra helt avstängd om man stänger renssilen så inget vatten kan cirkulera och det ser ut som det är en ca 0,7 bar så Richards kommentar verkar stämma ganska väl.
Min pump har gått ca 1år sedan jag rensade värmeväxlaren sist så den borde släppa igenom en del men ser att trycket öka ca 0,5 bar när vattnet kan cirkulera.

Men att trycket skulle stabilisera sig på 0,9bar är inte helt självklart då en expansionsventil börjar släppa ut vatten vid lägre tryck om den ligger och släpper ut vatten då och då.
Jag fick hålla på och fylla på när jag hade standard expansionsventil (1,5bar). Trycket minskade och var nere på 0,5 och kanske under det någon gång. Efter att bytt till en 2,5bars ventil har jag inte behövt fylla på vatten.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det vattenpumpen gör är att cirkulera  vattnet genom att öka trycket på ena sidan och då minska det på andra sidan.

Exakt, och fördelningen däremellan blir precis sådan att trycket vid expansionskärlet förblir konstant. Om kärlet fungerar.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Känner inte igen det du beskriver, i vårt system sitter det på returen eller framledningen, inte på något gemensamt avstick.
Om det gjorde så skulle ju ett delflöde gå genom det "gemensamma avsticket" och minska cirkpumpens reella kapacitet.
Enligt Nibes docknings-schema skall det placeras på returen och trycket kommer då att minska när cirkpumpen startar.
Jag kan i alla fall inte se annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med avstick menar jag bara att det finns någon kort rörstump mellan manometer+expansionkärl och resten av systemet, så att man inte har flödande vatten direkt på manometern - för då kan den bli lurad.

Men låt mig då ställa en motfråga: Det enda sättet att i sammanhanget sänka trycket i ett fungerande expansionskärl är att sänka vätskenivån i det. Vart tar den vätskan vägen?

Svaret är såklart ingenstans; nivån är konstant, trycket vid kärlet förblir därmed konstant, och tryckskillnaden över pumpen får vackert lov att fördela sig mellan höjning på trycksidan och sänkning på sugsidan så att detta uppnås. Sitter kärlet nära sugsidan kommer det mesta alltså bli till höjning på trycksidan.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, tryckfallet sker ju i hela systemet, men mest t.ex. över en skitig värmeväxlare, eller en igensatt flex-slang.
Om tryckfallet över pumpen blir 0.5 bar så är det rimligen 0.25 lägre på sugsidan och 0.25 bar högre på trycksidan efter start.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om tryckfallet över pumpen blir 0.5 bar så är det rimligen 0.25 lägre på sugsidan och 0.25 bar högre på trycksidan efter start.

Nej. Fördelningen blir av nöden den som ger oförändrat tryck vid expansionskärlet.

Tänk gärna på ett öppet expansionskärl, det kan vara enklare att inse principen då. Trycket där det ansluter till systemet ges av vattenpelarens höjd, inget annat, eller hur? Och vattennivån ändras inte alldeles oavsett hur man startar och stoppar pumpar. Så eftersom trycket där hålls konstant får resten av systemet vackert rätta in sig efter det.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man har ju tryckfall i varje meter rör, varje rörböj och vinkel, så i ett system med flöde så är det lägsta trycker på sugsidan, men det varierar beroende på flöde och hur tätt systemet är.
Det kan omöjligt vara oförändrat då det förutsätter att allt tryckfall sker på grund av lyfthöjden, och så är inte fallet.
OM vi tänker oss ett extremfall där vi stänger helt på sugsidan så kommer pumpen att försöka skapa vakuum.
Trycket på trycksidan kommer att vara oförändrat, men det kommer att bli så lågt som pumpen kan skapa på sugsidan, troligen 1 ATM.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!