0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan inte höra något särskilt på video-klippet men den modellen kan man plocka isär och rengöra invändigt om det är så att den kärvar. Du kanske ska kolla smutsfiltret på systemet också.
En shuntmotor kan man ställa i många lägen när man monterar motorn på shunten, inte omöjligt den stänger helt under perioder.Jag skulle kolla på den först.Att en kärvande cirkpump skulle komma igång igen efter en kort stund låter inte troligt.Möjligen om det är ett elektriskt fel i cirkpumpen, men om ljudet uppstod efter att shuntmotorn byttes så är det ju mycket troligt att det är där felet ligger.
Har inte tänkt så mycket på detta under sommaren men ska byta cirkulationspumpen idag iaf men tror att det är något annat fel.Om shunten stänger, finns det någon bypass som gör att vattnet kan flöda iaf? Om man har ställt in fel läge på shunten när man monterade motorn, kan detta vara problemet?Hur vet jag vilket läge det ska vara?Shuntmotorn är en Esbe ARA672 som sitter på en Esbe BIV
Shunten i sig är en stor "bypass" vid stängt läge, mot R.Vattnet cirkulerar i radiatorerna utan att hämta något delflöde över värmekällan.Dvs, uttag 1 och 2 står vattnet helt stilla i.Men det finns ingen bypass eller skydd mot felaktig hopsättning.Om du tar isär och byter pump kanske det är lika bra du kollar så shunten är rätt monterad?Vid 0 ska donet visa minst på sin temperaturskala.Vid 10 ska donet visa max på sin temperaturskala.Vid alla ställdonets lägen ska uttaget pumpen suger i vara öppet.Vid 0 ska R och det mot pumpen vara öppet, resten stängda.Vid 10 ska R vara stängd. 2 ska vara öppen och den mot pumpen vara öppen.Gör kontrollen med monterad shuntmotor.
Du tittar i anslutningarna för att se status, dvs skruva loss shunten och ha den i handen. Därför var det bra om du gjorde det samtidigt som vattnet var tömt. Det går att lösa testet det utan att ta loss den, men det är för stor risk att instruktionen/metoden följs på fel sätt jämfört med titta i anslutningarna och vrida donet efter behov.Så länge vattentrycksmätaren visade rätt kan jag inte tänka mig att det var något fel orsakat av tryck. Fel förtryck ger vandrande tryck med temperaturförändringar.Men det är bra med service, då slipper du problem om du åker hemifrån och vädret slår om.