Jag bor i Stockholm och har ett högtemperatursystem med en kombi el/oljepanna, CTC 1100 Family 25. Vid en utetemperatur på ca -5 så behöver jag en framledningstemperatur på ca 55 och vid en utetemperatur på -18 måste jag ha en framledningstemperatur på ca 70. Jag kör pannan normalt på el, men vid utetemperaturer understigande -15, så orkar inte längre pannans elpatron på 12 kW i hålla värmen, utan oljebrännaren går då in och stöttar. Att bygga om/ändra radiatorer, installera golvvärme, byta fönster, etc, låter sig av olika skäl inte göras inom en överskådlig framtid.
Eftersom det numera i Stockholm inte så ofta är kallare än -5, så tänkte jag göra det bästa av situationen och docka en luft/vatten vp med det befintliga systemet. Vp:n får då gå till så låga temperaturer den klarar av och därefter får pannan ta över. CTC menar att de ska gå bra att docka deras luft/vatten och har en styrenhet som ska koordinera driften av vp:n och pannan, CTC EcoLogic. Man måste utöver värmepumpen även komplettera med en varmvattenberedare. CTC-pannan har en genomströmningsberdeare som snabbt kyler ner pannvattnet om man tappar mycket varmvatten.
Men frågan är vad man ska välja för vp? Det är ju ofta en fördel att använda enheter av samma fabrikat, i det här fallet har ju CTC sin EcoLogic som är framtagen för att kombinera vp och panna.
Samtidigt kan ju Nibe 2110/2125 enligt uppgift leverera en betydligt högre framledningstemperatur på 65 grader, jämfört med CTC.
Synpunkter och erfarenheter från församlingen emottages tacksamt!