Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effektvakten till 402, fungerar den?  (läst 1713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
Effektvakten till 402, fungerar den?
« skrivet: 09 april 2022, 13:36:49 »
Jag har IVTs effektvakt installerad på min IVT 402 men har ännu efter många veckor inget riktigt bevis för att den fungerar. I bifogade bilder är inte skillnaden så stor men likväl erkänner den själv att totala effekten överskrider dom 16A som den är ställd på. Den kör på tills den är nöjd ändå.

Har även testat 20A begränsning och då tuffade den på trots 24A drogs på en fas. Elektriker som installerade denna (och han hade aldrig gjort det förut på denna modell) och dom som installerade pumpen var inte direkt kunniga på vakter. Dom missade helt att min gamla hade en effektvakt.

Vet inte vem jag ska fråga så nu undrar jag egentligen om någon har ett bevis för att programvaran i 402:an faktiskt bryr sig. Har 25A huvudsäkring men får titt som tätt varning från Tibber-appen om överbelastning så jag tänkte hejda pumpen så mycket som möjligt men inte ens 16A gräns tycks funka.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2022, 13:51:47 »
Programversioner

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #2 skrivet: 09 april 2022, 15:04:09 »
Vad har du egentligen för prylar i ditt hem, det drar ju massor med ström? En liten serverhall? Du bor inte i Norrland och värmen ska inte dra särskilt mycket. Kompressorn drar ca 500 W och sedan el-patron 3000 W tyckte jag såg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #3 skrivet: 09 april 2022, 15:08:20 »
Diskmaskinen, tvättmaskin, ugn, spisplattor, krypgrundsavfuktare… behövs inte mycket samtidigt för att det ska bli mycket på en fas. Dom är ändå utspridda över faserna men när pannan drar igång 3-6 kW märks det.

I det här fallet är det ugnen som konkurrerar. Tvättmaskinen går också på den fasen och var igång då men vet inte om den värmde exakt vid det tillfället. Elektrikern tyckte också det gick åt mycket ström men det här är ju enkel matematik. Ugnen är bara av och på liksom alla komponenter som värmer maximalt. Bra element hackar upp förbrukningen men likväl är den av eller på de ögonblick den värmer. Tillsammans blir det fina toppar på enskilda faser.

Med billaddare sen kommer det väl bli kaos kalla nätter.
« Senast ändrad: 09 april 2022, 15:12:52 av Micleg »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2022, 15:24:47 »
Ja kör man spisen inkl ugn med t.ex. diskmaskin och tvättmaskin blir det mycket. Om Vent 402 ger 4,6 kW värme, vilket ska räcka till ett ganska stort hus, och då drar 3500 W så blir det knappt 16 A. Den kanske då drar knappt 8 A på L1 och 8 A på L2 och 0 A på L3. Då har du något annat stort på L3 och effektvakten kan inte göra något åt det eftersom Vent 402 redan bara drar 0 A där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2022, 16:02:25 »
Men så funkar det inte. Den lastar ju faserna lika, dvs 1000 eller 2000 W per fas. 4-9 A per fas. Spisen har t ex max effekt 11000 watt varav ugnen drar 3600 watt dvs 16A på en av faserna. Sen är övriga plattor fördelade på dom andra två faserna á 3600 watt.

Så ugnen ihop med 6000 W vattenvärmning ger 24A bara på dom två grejerna. Sen är det fem personer i huset, datorer, golvvärme i två badrum, fyra byggnader osv så minimum drar huset ca 1 kW. Ibland ner till 700-800 watt om allt som inte går hela tiden är avstängt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2022, 16:08:41 »
Det är därför jag behöver en effektvakt för att i alla fall koppla bort pannans elpatron när det är andra storkonsumenter igång men om det inte funkar är det ju meningslöst.

Min huvudsäkring på 25A kan ge mig 17000 watt givet en perfekt balans mellan faserna.
« Senast ändrad: 09 april 2022, 16:10:25 av Micleg »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2022, 16:17:44 »
Ok. Moderna effektvakter brukar annars vara fasindividuella dvs de klarar att koppla bort t.ex. en fas helt och låta el-patronen bara dra på de övriga två faserna. Finns inte så mycket information om Vent 402 tyvärr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #8 skrivet: 09 april 2022, 16:38:46 »
I bästa fall funkar det så men jag är tveksam. Det enda har lyckats få fram är att efter en halv minut ska den koppla bort helt och sedan stegvis ”testa” stegen, som om den inte litar på sin egen information :) men synd att allt ska vara så sjukt hemligt. Och att dom som jobbar med grejerna kan för lite och det är svårt att få prata med IVT.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #9 skrivet: 09 april 2022, 22:16:44 »
Det är viktigt att allt är rätt kopplat för att den ska kunna göra rätt sak. Ett par av strömavkännarna eller alla förväxlade så har den inga förutsättningar att fungera. Kan vara värt att dubbelkolla allt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #10 skrivet: 09 april 2022, 22:27:22 »
Vi kontrollerade redan vid inkoppling att Tibber Pulse (kopplad till mätarens HAN-port, bild 1 ovan men förbrukning på fas 1/2 hann ändra sig) visade samma som effektvakten så den är kopplad på rätt faser. Två olika hårdvaror som visar samma siffror.

Eller menar du någon annan koppling? Går ju bara ett par trådar in i pannan då detta är canbus eller liknande. Sitter elektronik ute i elskåpet som omvandlar signalen från kopplingarna runt elkablarna till signal som går till pannan. Ser inte hur detta skulle kunna vara fel utan att det visar sig på skärmen.

Displayen visar som sagt att det går åt för mycket ström på en fas för att den ska få köra elpatron. Pannan visar ju den siffran själv (bild 2 ovan).
« Senast ändrad: 09 april 2022, 22:30:33 av Micleg »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #11 skrivet: 10 april 2022, 12:51:16 »
Det är viktigt att själva värmepumpen är kopplad rätt mot central också, att L1 är L1 (osv) ute i centralen där strömavkännarna sitter. Det visar inte det testet.
Om allt är rätt utom pumpens faser och det mot förmodan skulle vara selektiv elpatron så skulle den i praktiken kunna anse att i dina bilder att L1 och L2 har utrymme och kör elpatronen där. Men om det är felkopplat så L1 är L3 i praktiken så ligger elpatronen kvar.

Men är elpatronen lika på alla faser per steg då har den bara kompressorn att vara selektiv med, eftersom den bara belastar en fas.

Om elpatronen är mer gammaldags och belastar alla faser lika per steg så borde den kopplat ifrån med en viss fördröjning. 17A på 16A säkring fungerar kontinuerligt, det kan vara det den tar hänsyn till. Ligger det kvar så i 5 minuter borde den kanske först då koppla bort elpatronen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #12 skrivet: 10 april 2022, 12:56:08 »
Första bilden är från Pulse som är kopplad direkt till mätaren som ju då rimligen måste visa rätt. Sen har jag jämfört värdena som pannan visar för att säkerställa att rätt trådar går till rätt fas. Det är dessutom så att varje gång det är problem är det en fas som utmärker sig och då är det lätt att se att Pulse och pannan visar samma värden.

Jag har mao inget skäl att misstänka felkoppling. Det var ju en känd risk när det gjordes också varför elektrikern var extra noggrann.

Bilder jag tog just nu. Pannan värmer varmvatten med 3kW. Ugn igång mm.
« Senast ändrad: 10 april 2022, 13:00:50 av Micleg »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #13 skrivet: 10 april 2022, 13:01:33 »
Du missar en sak fortfarande, pannans mätta fas och pannans belastade fas är inte nödvändigtvis kopplad samma. Skiftar du två faser i själva pannans inkopplingsplint så kommer dina fasbelastningsmätare visa samma sak som innan.
Men pannans förmåga att göra något åt saken är helt annorlunda.

Av någon anledning så kopplas inte matande kabel rätt alla gånger, varför vet jag inte. Men traditionellt spelade det ingen roll så länge fasföljden var rätt. Men idag när man belastar och mäter på olika ställen måste det vara rätt.
« Senast ändrad: 10 april 2022, 13:03:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Effektvakten till 402, fungerar den?
« Svar #14 skrivet: 10 april 2022, 13:16:06 »
Du menar att pannans L3 som den drar ström från är t ex L2 i stället? Förutsatt att den kan låta bli att belasta enskilda faser skulle det kunna vara en orsak. Men belastar jag två eller tre tillräckligt mycket borde den ändå lasta av. Inte testat det än dock. Sen ska den visa en symbol på skärmen som visar att vakten justerar. Ej sett en sådan än.

Men i så fall har dom som installerat pannan gjort fel tycker jag.

Å andra sidan. Säger signalen ”sänk” så ska den ju göra det och i det här scenariot skulle den då lasta av en av dom andra faserna men inte rätt fas. Får hålla utkik.
« Senast ändrad: 10 april 2022, 13:18:28 av Micleg »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!