Hej
Vi har en fristående villa på ca. 147 kvm i södra Skåne som tidigare hade en Nibe elpanna för både varmvatten och uppvärmningen. P.g.a. höga elpriser och komponentbrister, valde vi i november 2021 att byta ut pannan mot en VVM310 kopplat till en F2120 utedel.
Tidigare hade jag tittat runt och fått offert från 3 företag, varav två hade rekommenderat en S325. Den 3:e företaget (som kom ut på hembesök två ggr) avrådd mig från S-serien p.g.a. det enkel-rör värmesystem jag har hos mig. De sa någonting att den kommer "larma av hela tiden" p.g.a. flöde eller nånting liknande. Hur som helst, till slut valde vi detta företag men en F2120 utedel och VVM310. Cirka 124tkr med installation och ROT.
Företaget höll vad de lovade till största del, installation skedde snabbt och de var klara på en dag. Men vi hade vår del av barnsjukdomar kan man minst säga! Efter installationen blev varmvatten och element aldrig varma. Vatten var ljummet runt ca. 33-40 grader och tog slut snabbt. När man kollade NibeUplink kunde man se upprepade Info meddelande "Inverterlarm typ I (483)" cirka varje 20:e minut, och det verkade som utedelens fläkt aldrig kom upp i varv.
Jag ringde till installatören som försökte dumförklara mig att "man kan inte jämföra ett luft-vatten system mot en vanlig elpanna". Efter flera samtal och faktumet att jag inte tänkte betala fakturan tills detta var löst, kom de hem till mig, kollade och konstaterade att det fanns ett fel. Då ringde de till ett annat företaget som servar värmepumpar. En snubbe kom ut, tog isär utedelen, bytte invertern, glömde sätta in två skruvar på chassiet och gick sen: "jag kan inte hitta något fel i utedelen".
En vecka (eller två) av kallt vatten och ingen värme ringde jag elektrikern som gjorde el-installationen av systemet. Han mätte motståndet mellan centralen och E.ONs mätarbox, som visade ett högt motstånd på L3. Det visade också att en skruvterminal i huvudbrytaren var lös (elcentralen hade bytts av en ganska stor välkänd firma förra året så detta är skumt i sig). Allt skruvades åt, och plötsligt börjar systemet fungera! Installatören skickade både fakturan från elektrikern och värmepumps- service till mig eftersom det tydligen var fel i min elcentral. Till slut kom vi i överens att jag skulle betala merparten av de extra 5000kr i felsökningskostnader. Jag får inte längre "Inveterlam typ I", men då och då (cirka 1ggr/mån) jag får enstaka "Tillfälligt fasbortfall (446)" meddelande.
Systemet fungera bra ur ett uppvärmningsperspektiv (och vi har sparat ENORMT mycket energi jämfört med elpannan, uppemot 50% mindre förbrukning under de kalla månader), däremot tycker jag att varmvattenmängden fortfarande inte är i närheten av hur den var när vi hade elpanna och varmvattenberedare. Då kunde jag duscha i princip hur länge som helst (efter man har varit ute på landsvägscykling vintertid vill man gärna ta en lång dusch), nu har jag tur om jag får mer än 6-8 minuter innan:
1. trycket sänker lite
2. vattnet blir gradvis mer och mer ljummet.
Till slut efter 10-12 minuter är det som en "behaglig sommardusch temperatur". Systemet återhämtar sig ganska snabbt enl. kurvorna. Jag kör med "Komfort" inställningen för varmvatten, och undrar om detta är normal prestanda för ett sådant system, alltså 10 minuter av varmvatten i duschen? Jag har försökt att förklara detta för installatören som verkar vara lite sur över hela denna felsökningssaga och tycker att detta är helt normalt för detta system. Jag vill höra från er andra om detta låter rimligt eller kan det vara ett kvarstående fel med systemet, eller är det helt enkelt underdimensionerat?
Sist men inte minst, om man vill ha större mängd av varmvatten (förutom att sätta system i "lyx" läget) är den enda lösning att installera en varmvattensberedare bredvid?
Tacksam för alla feedback.