Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Installation av CTC Ackumulatortank med extra cirkulationspump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Installation av CTC Ackumulatortank med extra cirkulationspump (läst 1411 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Big jake
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Big jake
«
skrivet:
04 april 2022, 08:32:36 »
Citera
Hej
Jag ska installera en ackumulatortank till mitt värmesystem som en volymtank med knäppfunktion och en cirkulationspump, se bifogat inkopplingsschema Inkopplingsschema volymtank med cirkulationspump).
Värmepannan är en CTC Ecozenith och ackumulatortanken är en
CTC AT 2. 300
. I produktdatabladet för ackumulatortanken finns en ritning som beskriver dom olika anslutningarna för tanken, se bifogad fil( Produktdatablad
CTC Ackumulatortank 300.2
).
I manualen för samma tank så finns det en liknande bild som beskriver dom olika anslutningarna, se bifogad fil (
Manual CTC Ackumulatortank anslutningar
)
Jämför man anslutningarna i produktdatabladet med anslutningarna i manualen så skiljer sig dessa med varandra dels i namn för respektive anslutning men även beskrivning.
Frågor:
1. Vilken ritning är det som gäller, manualen eller produktdatabladet?
2. Vad ska anslutas på respektive anslutning? Se bifogad fil Manual jmf med installation.
3. Har CTC en specifik radiatorpump/cirkulationspump för detta?
Man blir osäker när man anger samma anslutning med olika namn etc.
Med hopp om återkoppling och hjälp.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Installation av CTC Ackumulatortank med extra cirkulationspump
«
Svar #1 skrivet:
04 april 2022, 14:35:20 »
Citera
Vilken EcoZenith är det?
De flesta är väl utrustade med en shunt vilken gör behovet av knäpptank obefintligt?
Ska man koppla som en knäpptank så ansluter man endast stigaren på tanken, in från värmepumpen så högt upp som möjligt och ut till värmesystemets stigare från botten av tanken, lämpligen används DN32 anslutningarna.
I detta fallet krävs ingen extra cirkpump.
Men då är det bara som knäpptank den funkar, inte flödesutjämnare.
Vill du ha flödesutjämning (olika flöden på värmesystem och värmepump) så kan du antingen koppla 3-rör som i manualen eller 4-rör.
Sistnämnda ger lite sämre COP eftersom vattnet i tanken kan blandas om så att temperaturen ut till radiatorerna blir lägre än temperaturen ut från värmepumpen.
Jag skulle rekommendera 3-rör som manualen så här.
Men som sagt, är det en CTC EcoZenith med en shunt så behövs ingen mer tank.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Big jake
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Big jake
«
Svar #2 skrivet:
05 april 2022, 08:51:55 »
Citera
Tack Carl för ditt svar och även att du tog dig tid att förklara så pass ingående om hur det fungerar.
Jag har en EcoZenith 350L.
Anledningen till att jag tänkte koppla in tanken är att jag återkommande får problem med ett väsande ljud i rören till radiatorerna samt att maxtermostatet löser ut i tid och otid. Vanligtvis när det är snabba väderomställningar mellan varmt och kallt.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
05 april 2022, 13:45:53 »
Citera
Aha, du har den med växelventil, då förstår jag problemet mer.
Koppla den med 3 rör som jag beskrivit så kommer det funka OK.
In från EcoZenith ska kopplas på diffusorn och ut till värmesystemet på den andra som sitter högt i tanken.
Men maxtermostaten borde inte lösa ut om du ställer in rätt kurva på EcoZenith, du måste ställa dina termostater på max och justera in rätt kurva.
När kurvan är rätt justerad så kan du aktivera termostaterna, det är inte så smart att ha för hög kurva och bromsa med termostaterna hela tiden, det är ungefär som att köra bil med för mycket gas och reglera farten med bromspedalen.
På fråga 3 så är svaret nej, CTC har nog inga egna cirkpumpar.
«
Senast ändrad: 05 april 2022, 13:55:56 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 910
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
kebj76
rocas
HBerggren
R.nord
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info