0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur du än gör så är du ju lite ute på oprövade vatten, men jag skulle nog bygga rätt tight, kanske ca 10 cm avstånd mellan "jalusierna" och utedelen.Samma avstånd på alla fyra sidor.Rent generellt finns inga fördelar med att bygga in en värmepump, du kommer att få lite mer återcirkulation av kall utblåsningsluft - tillbaks till "insuget" -nästan hur du än gör i och med att du skärmar av den helt fria rörligheten för luft in/ut ur maskinen.
Luft/vatten har som regel större luftmängder (högre effekt).Att ha jalusier på sugsidan är mycket ovanligt, så vad som händer med snö och is där är svårt att förutse.Rent generellt kan det omöjligt vara "ej negativt" att bygga in en utedel, frågan är väl bara hur negativt det är - för allt som begränsar den fria lufttillförseln och det fria flödet av avluften kommer att generera lägre flöden, större andel kyld luft som sugs tillbaks, och då också därför sämre COP och lägre maximal uteffekt.Om det är 1, 3, 5 eller 10% sämre tar jag inte ställning till, men att det är negativt ställer jag utom varje rimligt tvivel.Det finns säkert sätt att minimera påverkan, som t.ex. att använda så tunt material som möjligt till jalusierna, men på marginalen så kommer det att vara negativt.Mer negativt ju mer du bygger in den.SP:s test som man hänvisar till när det gäller värmepumpshusen för luftvärmepumpar skulle jag verkligen vilja granska - i reklamen påstås att ingen påverkan kunnat mätas upp.Det tror jag inte på.