Alla dessa enfas-pryttlar som finns idag är inte roliga om man har fritidshus, laddbart elfordon och lågt avsäkrad huvudsäkring .
Har ett fritidshus på på Gotland och vi tillbringar ungefär 3 månaders av årets 12 tolv månader i huset.
Jag har skaffat laddbox för bilen till fritidshuset. Förutom laddboxen monterades en mätare efter elskåpet som mäter fastighetens elförbrukning (volt, ampere etc). Laddboxen pratar med ombordladdaren i bilen och bestämmer hur många ampere bilens ombordladdare får nyttja. Om en storförbrukare startar bryter laddboxen laddningen hårt (mha relä) för att inte huvudsäkringarna ska lösa ut. Fungerar alldeles utmärkt bra!
Problemet är snedbeslastning när vi är på plats. Ett hushåll idag innehåller ju många storförbrukare som inte är trefas så som el-element, ugn, spis, diskmaskin. tvättmaskin, värmepump(!), vattenpump, poolvärmepump etc. Många är enfas, några är tvåfas, få är trefas.
Detta innebär i praktiken att det kan ta lång tid att ladda bilen, i värsta fall, vintertid, laddas den inte alls. Allt beror givetvis på den låga huvudsäkringen (16A)
Har idag en 12 år gammal trefas IVT Optima 700. När den går tillsammans med annan förbrukare, tex ugn eller dito pausas laddningen.
Optiman är gammal och kommer bytas inom en inte alltför avlägsen framtid. Då siktar jag på en trefasare då vi ska vinterbona större delen av huvudbyggnaden- Luft/vatten med trefas börjar någonstans på 12kW vilket skulle vara möjligt. Alternativet är att borra och sätta in bergvärme, och då givetvis med en bergvärmepump som är trefas.
Men innan dess ska vi inom kort bygga om ett gammalt hönshus till gäststuga. Planerar då att köra med luft/luft och dessa är ju alla enfasare. Fördelen är dock att en luft/luft kan kyla under semesterperioden så man inte går som en zombie dagtid då det är 30+ i sovrummet när man går och lägger sig.
Har inte hittat någon kostnadseffektiv lösning på mitt dilemma förutom att höja huvudsäkringen. Har funderat lite på att förbereda med kulvert för värme och frikyla (dock ej för varmvatten) mellan gästhus och huvudbyggnad (ca 10 m avstånd ) om jag skaffar bergvärme istället för ny luft/vatten i framtiden.
Alltså ett litet dilemma som ägare av fritidshus... Har ni några råd att ge? På sikt kanske vi väljer att flytta dit permanent.