0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte det? Fast, nu hade jag ju tagit loss hela ventilen och gjorde det i ett handfat. Det kan väll inte ha skadat?Jag antar att du menar att man inte ska backspola ventilen på plats, eftersom skräpet då åker tillbaks in i systemet?
Tack för tipset. Tyvärr kopplade jag inte riktigt vad man skulle vrida på och med vad, för som den sitter monterad så kunde jag inte se vad som satt innanför centrumkåpan, så jag stängde ventilerna och tog isär pumpen istället. Glad att jag gjorde det, för den var rejält skitig. Så här ska det inte se ut va?Misstänker att det kan ha kärvat p.g.a. all smuts den roterande delen och pumphuset. Efter att ha gjort rent den och satt ihop igen så roterar den lätt, så jag tror den funkar nu. Tror fortfarande inte jag har nog med flöde i laddkretsen dock. Nu har vi äntligen fått nog med värme i tanken, men först efter att ha satt husets bör-värde till 16 grader, så väldigt lite energi har gått till radiatorerna senaste dygnet.
Bjussar på lite bilder från spolningen av utedelen om någon annan är inne på att göra samma sak. Det var inte så svårt som jag var rädd för, bara man har mycket eltejp.... Första litrarna vatten fick med en hel massa gojs som inte borde finnas där. Efter att ha tömt baljan en gång så kom det bara rent vatten, och det verkade flöda bättre, så det var nog en bra åtgärd.
Hoppa över det där med styrning. Pumpen får en signal 0 -10 volt och varierar i fart. Det går att ha en vanlig pump och mata den med 230 Vutan variation, det går att ställa olika farter på dom , antingen med snäpp 1-2- 3 eller vred. Kanske måste 230 V hämtas från någon ställe.Sen med larm på HT och dåligt flöde, beror på felaktig pump eller igensatta slangar om det finns.[/quote.]Håller inte alls med, styrningen är väldigt relevant.Annars går ju laddpumpen hela tiden, även när värmepumpen står still.