Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende fläktsynkdrift och mjukvara  (läst 1162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« skrivet: 31 mars 2022, 09:28:22 »
Halloj. Jag är nyinflyttad i ett trivselhus men flvp nibe f730. Den förra ägaren har inte alls uppdaterat programvaran så version 7696R6 är installerad och den utgavs 2016-11-03 enligt change-loggen. En funktion i service-menyn fläktsynkdrift eller "Fan sync operation" togs bort i release 8212R2 (2017-09-21). För er som inte vet så kan man med hjälp av funktionen ställa upp/ned fläkthastigheten när kompressorn körs/inte körs vilket är en förbannat smutt funktion. Om kompressorn har ett större flöde att arbeta med så arbetar också kompressorn med högre frekvsenser vilket innebär bättre verkningsgrad - funktionen gjorde det alltså möjligt att förbättra verkningsgraden under kompressordrift och ställa ned hastigheten igen när kompressorn inte arbetade.

Jag har sökt runt lite på forumet och ämnet att manipulera deployment-filen för att eventuellt kunna "ta med sig funktionen" från en äldre release har diskuterats men väldigt sparsamt. Är det någon som vet hur jag ska åstadkomma detta? Jag är inte supersugen på att försöka mig på att manipulera filen och sedan köra in en manipulerad fil som säkerligen bränner garantin?

Jag har läst alla changes efter den release jag har installerad och ur optmimeringssynpunkt så är det inte häpnadsväckande ändringar, om jag värdesätter funktionen, är det ens värt att uppgradera mjukvaran?

Mvh, Jimmy

edit, ytterligare en fråga. Det verkar tämligen vedertaget att ett lufthastighetsvärde på 180 är ett bra riktmärke om man vill att kompressorn ska kunna nyttja luften på ett nästan optimalt sätt, på bekostnad av oljud och eventuellt drag från fönster etc. Jag kör lufthastighet 67% vid kompressordrigt och jag når bara upp till 150, det finns inget tokigt med att ställa upp fläkten ytterliggare till säg, 80% för att komma närmre det gyllene värdet 180? (nåja oljud klarar vi av).

Jag har pratat med kundtjänst på nibe och man kan ju tro att de gått en kurs i poledance och inte värmepumpar, otroligt inkompetenta konstigt nog...
« Senast ändrad: 31 mars 2022, 09:34:00 av BigMac69572 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2022, 12:30:04 »
Flänktsynkdrift togs bort i Sverige att det inte uppfyllde Boverkets regler för ventilation som jag uppfattade det. Man kan istället installera som Norge eller Finland (med svenskt språk) så ska man kunna få fläktsynkdrift vad jag känner till.

Efter en hel del testande var det en användare av F750 som kom fram till att ett luftflöde runt 220 kbm/tim (63 lit/sek) är optimalt för dessa modeller av frånluftsvärmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2022, 13:06:46 »
Flänktsynkdrift togs bort i Sverige att det inte uppfyllde Boverkets regler för ventilation som jag uppfattade det. Man kan istället installera som Norge eller Finland (med svenskt språk) så ska man kunna få fläktsynkdrift vad jag känner till.

Efter en hel del testande var det en användare av F750 som kom fram till att ett luftflöde runt 220 kbm/tim (63 lit/sek) är optimalt för dessa modeller av frånluftsvärmepumpar.

Oj det var högt. Ser du någon anledning för mig att inte vrida upp fläkthastigheten (som redan surrar på 67% med ett värde på 150) till 80%? Fläkthastigheten är väl egentligen intrimmad tillsammans med ventilerna i huset? mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2022, 17:26:18 »
Hur stort hus har du? Frånluftsflödet som det ska vara beror på det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #4 skrivet: 01 april 2022, 07:34:24 »
God morgon. Det är 118m^2 med snedtakslösning (radhus/bostadsrätt/lägenhet whatever). Vad jag förstår så går pumpen bäst med högt flöde men jag antar att risken som finns är att huset överventlieras?

mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #5 skrivet: 01 april 2022, 10:19:56 »
Normenlig ventilation är 0,35 lit/sek och m². För 118 m² blir det alltså 41,3 lit/sek eller 149 kbm/tim. Men sedan om man har öppet upp till nock blir takhöjden oerhört mycket högre än 2,4 m så då får man mäta eller ta fram ritningen och räkna ut hur många extra m² på 2,4 m² den extra takhöjden motsvarar. Man kan också räkna ut volymen på huset rakt av och normen är att all luft i huset ska bytas inom två timmar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #6 skrivet: 01 april 2022, 15:15:23 »
Normenlig ventilation är 0,35 lit/sek och m². För 118 m² blir det alltså 41,3 lit/sek eller 149 kbm/tim. Men sedan om man har öppet upp till nock blir takhöjden oerhört mycket högre än 2,4 m så då får man mäta eller ta fram ritningen och räkna ut hur många extra m² på 2,4 m² den extra takhöjden motsvarar. Man kan också räkna ut volymen på huset rakt av och normen är att all luft i huset ska bytas inom två timmar.

Ja, precis... Nu var jag mest intresserad utav att veta riskerna med för högt luftflöde. Jag vill optimera anläggningen ur energiförbrukningssynpunkt och när man läser så verkar det ganska vedertaget att pumpen arbetar bäst med ett frånluftsvärde någonstans mellan 180 och 220. Min fläkt snurrar på 67% när kompressorn arbetar vilket ger mig ett frånluftsvärde på ~150. Innan jag ökade flödet körde jag fläkten på 55% (installatörens inställning) vilket gav mig ett frånluftsvärde på cirka 130.

Jag misstänker att problemet som kan uppstå är att det blir ett undertryck i bostaden och att mängden kalluft som trycker in kanske istället ÖKAR energibehovet, eller tänker jag fel?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Angående fläktsynkdrift och mjukvara
« Svar #7 skrivet: 01 april 2022, 15:22:28 »
Visst är det så att all kalluft som kommer in måste värmas men ökar värmepumpens effekt lite snabbare än energibehovet för uppvärmning av den extra luften så vinner man lite lite grann. Avfrostningen fungerar också bättre med ett större luftflöde än ett litet vilket också är bra på de äldre årsmodeller som saknar elektriska avfrostningselement och nästan kan fastna i långa avfrostningar. Du borde räkna ut vilken ventilation det minst ska vara i ditt hus utifrån volymen på huset och sedan kan man ju lägga t.ex. 10% på luftflödet och hoppas att det inte låter för mycket från kanalerna och frånluftsdonen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!