0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stäng av inne givaren genom att välja rums kom 0Du måst få anläggningen att funka 100% uten den först!Så här på våren är det svårt att justera in alt rätt, så räkna med lite justeringar i höst/vinter (stäng då av innegivaren igen!)Du måste hitta en gyrva som göra att du ahr samma inna temp oavsett ute temp & denna sak du hitta när inte solen värmer huset.när du hittat en kurva som ger samma inne temp oavsett utte temp, så kan du finjustera med ratten tills du har rätt inna temp, kan ju vara så att din kurva inte ger mer än 19 grader om finjustyeringen står på 0 (givet vis kan du ändra finjusteringen undertiden du leker med kurvorna, men du måst ju ha koll på att du har en kurva som hålles samma inne temp.när att deta är rätt justerat, så slår du igång inna givaren på rums komp 4 & skruvar på ratten tills är & bärvärde för inne givaren vissa samma.
Hej Buz32° på framledningen vid +2° låter mycket. Kurva 3 försk. 0 skall ge 28-30° på framledningen vid +2°. Du har ändå 32° samt övertemp i huset. Det tyder på att något är fel. 1,5° övertemp med rumskomp på 4, borde peta ner börvärdet 6°....till 22-24°.
För att kontrollera att din RG20 fungerar, gör så här.En dag när du har minst 2 grader övertemp i huset, prova ändra rumspåverkan från 0 till 6 . Den skall då minska börvärdet (27) med ett antal grader när du går från 0 till 6 i rumspåverkan. (börvärdet skall minska med 6 grader för varje grad för varmt eller för kallt du har i huset när du har rumspåverkan på 6)Gör den det så fungerar det, händer inget så har du nåt fel.OK har nu ändrat inställningen på rg20 och med rumskomp 4 så ändras VB frammed 4 grader för varje grad jag ändrar rumstemp så det verkar vara ok så långt.Om det fungerar så är det bara du som inbillar dig att det fungerar bättre utan RG20:an. HMMMMMMMM........... Sedan är det ett bra tips att öka gradminuterna från 60 till minst 100.OK det kan jag lätt fixa , Vad vinner jag på det rent konkret ( är total nybörjare på dessa tingmen anser mig vara skapligt tekniskt kunnig )PS. man kan få en Nibe att reglera på samma sätt som en IVT (hysteres) genom att ändra VB diff VP från 13 till 3, men det är ingen som gör det, det resulterar ju i lika många starter/dygn som IVT-ägare har... Rätt eller fel, jag är inte rätt man att döma.för min del får den starta och stoppa hur ofta den vill bara det är behagligt inne, ge mig några Heta tips så provar jag.Om man ändrar från 13 till 3 på VB diff VP så kommer värmepumpen att hålla tempen på fram/returledning inom +- 3 grader från börvärdet, detta oavsett vad gradminutregulatorn säger. (Om inte min stopptid gör så att regleringen ballar ur) Vad är min stopptid ? detta verkar ju vara precis det man skall hoppa på och varför ska man nöja sig med 3 grader ?varför inte 1 grad ??En sak skulle jag vilja veta,varför har jag värme produktion när inne temp konstant ligger överinställt värde (22 grader) ?? Har det med gradminuterna att göra ?BUZ
Vad jag vet är att jag jobbat med en Nibe de sista veckorna, som har 52 000 starter på 16 000 timmar.
Sedan är det ett bra tips att öka gradminuterna från 60 till minst 100.OK det kan jag lätt fixa , Vad vinner jag på det rent konkret ( är total nybörjare på dessa tingmen anser mig vara skapligt tekniskt kunnig )
för min del får den starta och stoppa hur ofta den vill bara det är behagligt inne, ge mig några Heta tips så provar jag.
En sak skulle jag vilja veta,varför har jag värme produktion när inne temp konstant ligger överinställt värde (22 grader) ?? Har det med gradminuterna att göra ?
Du skriver"En hysteresregultaor är inte lika lätt att optimera, ökar man hysteresen för mycket kan man få rätt så stora temperaturvariationer i huset"
fel av mig inner temp skall vara 22,5 ej 23,5 (klantigt)Samt VB-fram 32 (27) . missade bör ? värdetMvh BUZ