Hade missat de senaste två inläggen. Bättre sent än aldrig ?
Nej, jag kan inte se att det finns nån nätverksanslutning utan CZ-TAW1 (jag beställde ett i slutet av sommaren, senaste beskedet var att den ska komma i februari).
hoppas verkligen @Andersolsson hittat sin remote control nu (tror att min låg i en påse inne i pumpen)
Nu har pumpen varit igång ett tag, den gör värme och varmvatten och jag kombinerar den med eldning i en kakelugnspanna som ligger i serie med värmepumpens retur.
inkoppling så att den också värmer ett spabad och ett swimspa pågår, och är förhoppningsvis klart inom nån vecka.
Det är min första värmepump så jag har svårt att avgöra om den är bra eller dålig, inget att jämföra med.
Den gör det den ska, värme, och än så länge har den inte strulat på nåt sätt.
Jag tycker temperatursensorn för varmvattentanken är dålig. De verkar använda samma sorts sensor som för utetemp, vilket gör att man får väldigt dålig precision i det temperaturområde man har i en varmvattentank (finns lite om det här:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=105966)
Och mycket riktigt visar den fel temp, brukar visa typ 5 grader mindre än vad det faktiskt är i tanken. Inte ett jätteproblem, men störande när jag försöker optimera och hålla så låg temp som möjligt (utan att duschvattnet går under 38grader)
Jag är lite förvånad över temperatursvängningarna i framledningen.
Jag hade i min enfald föreställt mig att en inverterpump skulle hålla ganska stabil framledningstemp, och "göra precis så mycket värme huset behöver" som man brukade pitcha inverterpumpar med
(innan nästan alla pumpar blev inverterpumpar iallafall).
När jag kör fast framledningstemp så väntar pumpen tills framledningen sjunker till typ 6-8 grader under inställd temp innan den startar. Ser ut att vara nåt liknande när jag kör med utekurva också.
Kanske inte ett stort problem, men inte som jag trodde det funkade.