Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme + hybridpelletskamin.  (läst 1091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme + hybridpelletskamin.
« skrivet: 20 mars 2022, 20:31:00 »
Hej

har en flvp idag som jag inte direkt älskar, den kräver mycket attention (göra rent luftfilter, göra rent dräneringskopp, utföra service för att hålla garanti (ivt 202 vent).

funderar lite på en tillbyggnad även om det kanske inte kommer byggas närmsta året men jag gillar att kunna ha tid för lite eftertänksamhet.
 
då kommer värmebehovet öka samt tänker mig en kulvert till kontor/garage för att ersätta el-raddar där och har tänkt att lösa det hela med bergvärme men även för att komma åt frikyla.

Nu när el-priset varit skyhögt under vintern som på något sätt tror jag cementeras under vintermånader av Ukraina-kriget flera år framöver pga att EU vill bort från rysk gas så har jag ett tag funderat på om man ska förbereda en BVP anläggning för pelletspanna också, i garaget.  Men jag inser samtidigt att förmodligen kommer priset pellets gå upp (träpriser går ju upp generellt och lär inte bli bättre av ny tillämpning av miljölagstifting för avverkning) och att en BVP med bra COP kommer ändå inte vara dödsdyr dessa timmar av högt elpris som ska motivera en sådan investering.

Men nu kom jag på att jag behöver byta kamin i bostaden också och då kanske det kan vara läge att sätta in en vattenmantlad kamin som går att köra på pellets. Jag har googlat och hittat något men vet inte hur mkt dyrare själva kaminen är och sedan behöver man förstås rör, ventiler, styr och en tank. Men jag tänker att jag spar in på en vassare kulvert och skorssten samt en hel renodlad panna.

Jag har inte räknat ännu på detta för jag är osäker på vad jag behöver men jag antar att BVPn behöver gå mot någon form av arbetstank som man även dockar pellets mot, hur stor behöver man ha?


vad tror ni om detta?

en annan sak jag tycker är bra oavsett krig eller inte är att man med relativt låga nödströmseffekter kan köra uppvärmning av hus/garage med pellets och mindre reservkraft vid ett sedvanligt strömavbrott.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!