Mmm, jag kan tänka mig att man styr ned värmen en aning när elen är dyr, och brassar på när den är billig.
Det innebär av naturliga skäl att man får kallt inne när man är hemma och varmt när man är borta eftersom elpristopparna brukar sammanfalla med frukost och middag.
På nätterna är elen som regel billig, och då vill i vart fall jag om möjligt ha lite svalare i huset, inte varmare - bara för att elen är billig.
Huruvida det går spara nåt med den där prylen låter jag vara osagt, men Josth har rätt i att det i värsta fall kan kosta mer att värmepumpen får arbeta med högre temperaturer och längre driftscykler om man dribblar med börvärdet när elpriset ändras.
Varje grad varmare vatten värmepumpen tvingas göra för att "värma upp" ett hus som fått svalna av när elen var dyr kostar ca 3% i försämrad verkningsgrad.
Det kan i värsta fall göra att den "smarta styrningen" innebär högre kostnader.
Som jag ser det är väl styrning av detta slag kanske primärt bra för "samhället" i och med att det kan jämna ut efterfrågan på el - och på så sätt ge billigare el åt alla, i vart fall kan elpristopparna kapas en aning.