Hej!
Jag gräver ur och isolerar mitt källargolv, och ska där installera golvvärme som ska vara på året runt.
Jag har sedan tidigare en ivt kombipanna (ett skåp med pump och vatten/värme) samt en volymtank på 120 liter till värmen.
Det motsvarar punkt 2 i det nålade inlägget i forumet
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0, dvs två cirkulationspumpar.
Min installatör sa att det kommer bli svårt att koppla så att man kör golvvärmen året runt,
man måste ställa kurva väldigt hög för att lura maskinen att gå även sommartid,
man brukar koppla in golvvärmen mot varmvattnet och ta från den men att det var för lite volym för att få tillräckliga gångtider.
alternativet var att sätta en liten elpatron som får gå på sommaren, men det känns ju synd att köra på direkt-el om man har bergvärme. Jag förstår dock inte riktigt varför det inte ska gå....?
Det ska tydligen finnas möjlighet att installera ytterligare en krets, som då ha en egen värmekurva som man kan ställa för golvvärmen. exakt vad den där kretsen innehåller vet jag inte, om det endast är en kurva med termostat eller om det är en egen värmeslinga in mot varmvattnet.
Nån som vet hur jag ska koppla/installera för att ha igång golvvärmen året runt och ändå ha tillräcklig arbetsvolym på vattnet?
/Anders