Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markvärmd insugsluft  (läst 7296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Markvärmd insugsluft
« skrivet: 30 mars 2006, 23:05:25 »
Nästa galenskap.  ;D

Har hört talas om hus med FTX-aggregat där man har grävt ner 25 m böjlig plastslang på 120 mm diameter på frostfritt djup. Ventilationsluften dras in via slangen och förvärms. Det påstås att luften alltid håller + grader, även mitt i smällkalla vintern. Någon påstod att det kunde bli någon minusgrad, men "då fick det vara -30 grader ute". Faktiskt ett tips från en energirådgivare.

Jaha, tänkte någon luft/luftvärmepumpsdåre då. Om man gräver ner 4 plaströr á 25 meter och sprider ut dem på tomten på frostfritt djup, drar upp dem mellan utedel och väggen och låter värmepumpen suga i sig lite markvärme ?

Är medveten om att värmepumpen suger i sig mer värme än ventilationsluften, därav 4 "slingor". Tänkte dra inluft under uteplatserna (plintat tralldäck).

Hissa eller dissa.

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2006, 23:38:35 »
Hmm, Skulle kunna fungera, men i så fall skulle jag rekomendera en rejäl kanalfläkt monterad i ett samlingsrör där de 4 markrören går ihop. Styr fläkten så att den bara går om det är kallare än t.ex. -5 grader ute, och när värmepumpens egen fläkt går.
(Utblåset från kanalfläkten riktas snett uppåt mot utedelens insugssida.)

Kanske har du kommit på nåt som kan vara lösningen på den dåliga cop:n vid riktigt kallt väder!  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2006, 00:33:33 »
Skulle kunna vara nåt men jag tror inte att det räcker med fyra rör a' 25m annat än som lite stöttning.

Utedelarna, iaf de större. förbrukar enorma mängder luft.

Jag vill inte verka negativ men jag läste någonstans att luftflödet ligger mellan 1500 och 2500m3/h beroende på storlek. Med dom mängderna tor iaf jag att det är svårt att få något märkbart tillskott från rören. Möjligen just i uppstarten men då har du istället en kanalfläkt som drar ström.

Då tror jag det är bättre att gräva ner en markslinga på samma sätt som för markvärmepumpar. Samma jobb som för platsrören fast kanske lite längre.
Anslut den sedan till en lastbilskylare som du placerar framför utedelen. När utedelen startar så startar du en cirkpump som drar runt brinen i markslingan.

/Johan

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2006, 07:33:21 »
Ja ni grabbar.Om ni får fundera o uppfinna ett tag till har ni nog konstruerat en jordvärmepump med ett fläktelement.Sirius Bris finns redan för ca 25000:- inkl markslinga

Edit Reklam. /Admin
« Senast ändrad: 31 mars 2006, 11:15:28 av Rickard »

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2006, 09:21:25 »
Har faktiskt haft samma idé, länkar till den tråden. Verkar som vi kom fram till samma slutsats, att det borde ge en del vid låg utetemp.
Man ska kunna göra detta ganska billigt så man tjänar in sina arbetstimmar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5575.0
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2006, 15:10:45 »


Utedelarna, iaf de större. förbrukar enorma mängder luft.

luftflödet ligger mellan 1500 och 2500m3/h beroende på storlek.

/Johan

Jo, de förbrukar ju en del. Men man får inte stirra sig blind på höga luftflöden utan istället ställa sig frågan : - Hur mycket energi har jag tänkt att plocka ut  ?  Sc:,h

Svaret på den frågan vid -10-gradigt väder blir väl ungefär 3 kW för en 5-6 kW maskin?

Sedan var det väl inte tanken att ha en heltäckande stos mot pumpens insug, utan mer som Richard skrev, låt rören mynna fritt under insuget, möjligen någon cm upp från  Antalet 4 var väl mest för att fylla batteriets bredd.

25 X 4 = 100 m. Ytan blir: 0,12 m X pi X 100 = 37,7 kvadratmeter ytteryta(!). En brineslang är ganska klen i jämför else, ligger den på 50 mm ? Då får den vara 240 meter lång för att matcha ytterytan. Och sedan plockar man ut hälften av effekten......Hmm och hmm igen. ;D ;D

Sedan är det klart att allt redan är uppfunnet och finns till salu med klatschiga broschyrer, men till vilket pay-off tid ? Och tänk om man kunde fixa vintern utan en enda avfrostning.

Ett företag utanför Göteborg som heter Daros Pistonrings har en lång kulvert ut i skogen för att kyla på sommarn och förvärma på vintern. De nobbade en rad AC-offerter....

MVH/Gano

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2006, 16:53:41 »
25 X 4 = 100 m. Ytan blir: 0,12 m X pi X 100 = 37,7 kvadratmeter ytteryta(!). En brineslang är ganska klen i jämför else, ligger den på 50 mm ? Då får den vara 240 meter lång för att matcha ytterytan. Och sedan plockar man ut hälften av effekten......Hmm och hmm igen. ;D ;D

Om det bara var ytan på röret/slangen skulle det räcka med 10m rör med en dimeter på 1m. Kollektorn måste kanske vara längre än 100m, men samtidigt är brine en mycket bättre energibärare än luft. Min tanke var snarare att ska man ändå gräva upp ett antal m2 av trädgårn kan man lika gärna lägga ner slangen istället för rören. Ytan du använder kommer ändå att vara ungefär densamma.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2006, 19:01:52 »

Då tror jag det är bättre att gräva ner en markslinga på samma sätt som för markvärmepumpar. Samma jobb som för platsrören fast kanske lite längre.
Anslut den sedan till en lastbilskylare som du placerar framför utedelen. När utedelen startar så startar du en cirkpump som drar runt brinen i markslingan.


Det verkar vara en omväg att gå via vatten. Jag läser på nätet om Bris D-X "direktexpansion"... Nackdelen är väl att om man suger så mycket värme ur gräsmattan under en hel vinter så fryser den rejält? Skulle man inte kunna ha en vanlig L/L VP och koppa till en jordslinga som D-X modellen har. När utetempen sjunker så L/L inte längre blir effektiv kopplar man över till ytjordvärme med magnetventil?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2006, 19:14:34 »
Värmeövergångstalet för vatten som strömmar förbi en yta med 1 m/s är ungefär 100 ggr större än för luft som strömmar med 10 m/s så det går inte att jämföra med bergvärme rakt av. Det är ingen slump att det sitter en massa flänsar på förångaren i en luftvärmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2006, 19:43:35 »
Värmeövergångstalet för vatten som strömmar förbi en yta med 1 m/s är ungefär 100 ggr större än för luft som strömmar med 10 m/s så det går inte att jämföra med bergvärme rakt av. Det är ingen slump att det sitter en massa flänsar på förångaren i en luftvärmepump.

Det stämmer säkert som du säger med övergångstalet, men uttagen effekt per ytenhet är väsentligt lägre än för motsvarande brineslang. Röret som användes till förvärmning till FTX var; jag citerar: "som en böjlig dräneringsslang fast utan hål". Det rör sig alltså om en slang med fläns på insidan. 30 meter räcker för att alltid hålla plusgrader in till FTX-systemet. Vet du vilken rörtyp som avses ?

MVH/Gano
« Senast ändrad: 31 mars 2006, 19:45:11 av Gano »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2006, 22:25:01 »
Vet du vilken rörtyp som avses ?

Troligen används en slang som är avsedd som kabelskydd. Den finns i 110mm med korrugerad insida. Rören i samma dimension är ofta med slät insida



/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #11 skrivet: 01 april 2006, 00:24:15 »
Tack.

Hittade denna typ av gula kabelskyddsrör på nätet, ca 30 kr/meter.

MVH/Gano

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #12 skrivet: 01 april 2006, 14:09:34 »
Intressant men betydligt enklare är att löda loss rören på förångaren och gräva ned en rörslinga som ansluts till utedelen direkt i från marken.

Slangar som är räfflade ger enorma tryckfall vilket innebär att fläkten som skall suga eller trycka kommer att dra mycket ström!
Dessutom om man skall göra sig jobbet att gräva så skall man överdimensionera kanalen kraftigt från början,
Det bästa med detta är att sommartid används kanalen som kylning utan annat än fläktdriften!

En spirokanal 315 med en kanalfläkt som ger ca 3000 kbm/tim borde funka utmärkt!
 
« Senast ändrad: 01 april 2006, 19:04:30 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #13 skrivet: 01 april 2006, 15:14:20 »
Har själv ett rör 170mm i diameter i backen vet ej hur långt det är men har haft mellan 4 till 5+ ºC in i vinter till min CTC LVA1

Mina luftflöde är som följer

Frånluft: Kök   36 m3/h
             tvätt   36 m3/h
              bad   36 m3/h
                wc   36 m3/h
               klk      7 m3/h
           bastu   14 m3/h

        TOTALT  165 m3/h
------------------------------------
Till-Luft:
         Vard      3*40 m3/h
         kök            36 m3/h
          sovr 1       47 m3/h
          sovr 2       40 m3/h
          sovr 3       36 m3/h
          sovr 4       50 m3/h
          entre        32 m3/h
       
        Totalt       361  m3/h varav återluft är 202 m3/h
        vilket gör att uteluften blir 159 m3/h
« Senast ändrad: 01 april 2006, 15:27:38 av Skorsten »

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Markvärmd insugsluft
« Svar #14 skrivet: 01 april 2006, 23:56:50 »
Har själv ett rör 170mm i diameter i backen vet ej hur långt det är men har haft mellan 4 till 5+ ºC in i vinter till min CTC LVA1

        vilket gör att uteluften blir 159 m3/h


Det blir ju en avsevärd energiförbrukning räknat på ett år. 4 till 5 plusgrader är ju imponerande, vintern har ju varit vinter i år. Det blir nog så när flödet är relativt litet, man får i princip en utjämning mellan luften och tempen i marken.

Specifik värmekapacitet för luft är ca 1,2 kJ/KgK ? Kör Skorsten igenom 159 kubik per timme och höjer tempen från -6 till +4 så
(1200 X 159 x 10)/3600 = 530 W. plockar han ut ur sin markslinga. Räknat på en snittjanuari.


Oavsett hur man räknar så kanske man ska titta på vilken effekt man kan plocka ut per meter på ett 170 mm rör utan att permafrysa hela gräsmattan (det är ju faktiskt meningen att den ska hämta ut energi som kommer längre underifrån), då kan man lägga fler 170 mm parallella slangar med kortare individuella längder och låta fläkten i utedelen göra jobbet. Visserligen kommer den att jobba hårdare, men fläktmotorn är väl på konstanteffekt, vilket kommer att göra att flödet minskar något genom utedelen. Men vad gör det så länge som ineffekten är OK och intagsluften varmare ? Och hur bred är en utedel ? 75cm kanske ? Det blir 4 slingor i bredd.

Sedan kan man ställa några frågor till.  huvuddunk huvuddunk

Vilket strömningsmotstånd får man från den vanliga spalten på 10-15 cm från väggen ? Jag skulle tro att det inte är försumbart. Man kan ju ta detta och omsätta i strömningsmotstånd i rören (om man skulle få för sig att bygga en tät stos och ta 100 % markvärmd luft).  Sc:,h Sc:,h

Nej, nu får jag ge mej. Något gaggig nu. Jobbigast på forumet. Kom med nåt annat nån.  ;) ;)


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!